איפה צולמה הסדרה טהרן? החיפוש אחרי האותנטיות

Urban cityscape resembling location where series Tehran was filmed





איפה צולמה הסדרה טהרן? גילוי מאחורי הקלעים של סדרת המתח המצליחה


איפה צולמה הסדרה טהרן? חשיפת הלוקיישנים האמיתיים מאחורי הדרמה המצליחה

הסדרה “טהרן” כבשה את המסכים בארץ ובעולם והפכה לאחת מסדרות הדגל הישראליות שזכו להצלחה בינלאומית חסרת תקדים. הצופים נשבו בעלילת המתח והריגול של סוכנת המוסד המתחפשת באיראן, והתפעלו מהאותנטיות של הלוקיישנים. רבים תהו: האם באמת הצליחה הפקה ישראלית לצלם בטהרן, בירת איראן? התשובה מורכבת ומפתיעה. הפקת הסדרה שילבה יצירתיות, טכנולוגיה מתקדמת ובחירת לוקיישנים מדויקת כדי ליצור אשליה משכנעת של טהרן, מבלי לדרוך על אדמת איראן. במאמר זה נחשוף את הסודות מאחורי הקלעים, ננתח כיצד יוצרי הסדרה הצליחו ליצור את האשליה המושלמת, ונגלה איפה באמת התרחשו הצילומים שהעבירו את הצופים לרחובות טהרן והביאו אפילו איראנים להתפעל מהדמיון המדהים למציאות.

הסיפור מאחורי “טהרן” – מה הופך את הסדרה למיוחדת כל כך?

“טהרן” היא סדרת טלוויזיה ישראלית מסוגת דרמת ריגול שיצרו משה זונדר ואומרי שנהר. העלילה מתמקדת בטאמאר רביניאן, סוכנת מוסד יהודייה-איראנית המגיעה לטהרן במשימה חשאית. מטרתה המקורית הייתה לשבש את תוכנית הגרעין של איראן.

הסדרה הופקה על ידי “שולה ודנה הפקות” ו-Paperplane Productions ושודרה לראשונה בערוץ כאן 11. ההצלחה הבינלאומית לא איחרה להגיע, עם רכישת זכויות ההפצה על ידי Apple TV+ בעשרות מיליוני דולרים. הביקורות המהללות סימנו את הסדרה כיורשת של “פאודה”.

מה שמייחד את “טהרן” הוא השאיפה להציג את המורכבות התרבותית של איראן ותושביה, מעבר לעלילת המתח. היוצרים השקיעו מאמץ עצום ביצירת אותנטיות ויזואלית שתעביר את הצופים לרחובות טהרן האמיתיים. הדבר המדהים ביותר היה שצופים איראנים עצמם התפעלו מהדמיון המדהים למציאות שבה הם חיים יום-יום.

האתגר הבלתי אפשרי: מדוע לא ניתן לצלם באיראן עצמה?

המכשול הגדול ביותר שעמד בפני יוצרי “טהרן” היה כמובן העובדה שישראל ואיראן הן מדינות עוינות. אין יחסים דיפלומטיים בין המדינות, ואזרחים ישראלים אינם רשאים להיכנס לאיראן. צוות הפקה ישראלי המנסה לצלם בטהרן עלול היה להיתקל בסכנות ממשיות.

לפיכך, יוצרי הסדרה נאלצו לפתח גישה יצירתית להפליא. היה עליהם למצוא לוקיישנים שיוכלו לדמות את רחובות טהרן, הבתים, המוסדות הממשלתיים והאווירה האיראנית באופן משכנע. האתגר הזה דרש מחקר מעמיק, תשומת לב לפרטים ושימוש בטכניקות קולנועיות מתקדמות.

מעניין לציין שאפילו צילומים תיעודיים של טהרן האמיתית לא היו אפשריים עבור ההפקה. כל פריים בסדרה הוא תוצאה של עבודת השחזור המדוקדקת של צוות ההפקה, העיצוב והאמנות, שהתבססו על תמונות, סרטים וחומרים אחרים שזמינים ברשת.

הלוקיישן הראשי: אתונה כטהרן – כיצד בירת יוון הפכה לבירת איראן?

הפתרון המרכזי שנמצא לאתגר הלוקיישנים היה העיר אתונה ביוון. לאחר בחינה של אפשרויות שונות, צוות ההפקה גילה שחלקים מסוימים באתונה מציגים דמיון ארכיטקטוני מפתיע לטהרן. הסיבה העיקרית: שתי הערים התפתחו בשנות ה-60 וה-70 בסגנון בנייה דומה.

רחובות ספציפיים באתונה נבחרו בקפידה כדי לשחזר את האווירה של טהרן. שכונות כמו קיפסלי ואקסרכיה שימשו לצילומי חוץ רבים. שלטים בפרסית הותקנו, חנויות שונו ותפאורות הותאמו כדי ליצור את האשליה השלמה של הבירה האיראנית.

מעצבי הפקת הסדרה טהרן בחרו באתונה מכמה סיבות מרכזיות:

  • דמיון ארכיטקטוני בין חלקים מאתונה לטהרן
  • אקלים דומה שמאפשר לצלם סצנות עם תאורה טבעית דומה
  • תשתית הפקה מפותחת וגישה נוחה לצוותים ישראלים
  • עלויות הפקה סבירות יחסית לאלטרנטיבות אחרות

המפיק משה זונדר סיפר בראיון כי “אתונה התגלתה כפתרון מושלם עבורנו. היה מדהים לגלות כמה דומות שתי הערים באזורים מסוימים. עם עבודת עיצוב נכונה, הצלחנו להעביר את הצופים לטהרן אמיתית לחלוטין.”

לוקיישנים ישראליים בסדרה טהרן – איפה צולמו הסצנות בארץ?

למרות שאתונה שימשה כלוקיישן המרכזי, חלק משמעותי מהסדרה צולם בישראל. אזורים ספציפיים בארץ נבחרו בזכות דמיונם הויזואלי לאתרים באיראן. חלק מהלוקיישנים הישראליים שהשתתפו בצילומי הסדרה כוללים:

העיר יפו העתיקה שימשה לצילום מספר סצנות חשובות. הארכיטקטורה העתיקה, הסמטאות הצרות והאווירה המזרח-תיכונית הפכו אותה למקום אידיאלי לשחזור חלקים מסוימים בטהרן. בית ערבי ביפו שימש כביתה של אחת הדמויות המרכזיות בסדרה.

תל אביב, למרות שנראית מודרנית ומערבית, כוללת אזורים שעברו שינויים משמעותיים להפוך אותם לדומים לאיראן. חלק מהסצנות הפנימיות צולמו באולפנים בתל אביב, שם נבנו תפאורות מדויקות של בתים, משרדים ומתקנים איראניים.

אזור המדבר בדרום ישראל שימש לצילום סצנות שמתרחשות מחוץ לעיר טהרן, כולל אתרים צבאיים ומתקני הגרעין הסודיים של איראן בעלילה. הנוף המדברי בישראל דומה מספיק לאזורים מסוימים באיראן כדי לשכנע את הצופים.

ירושלים, בפרט חלקים מהעיר העתיקה, שימשה אף היא לצילום מספר סצנות. השילוב של ארכיטקטורה מסורתית וסמטאות צרות יצר אווירה דומה לשכונות היותר היסטוריות של טהרן.

הפרטים הקטנים שיוצרים אשליה גדולה – עיצוב תפאורה ואביזרים אותנטיים

מעבר ללוקיישנים עצמם, ההצלחה של “טהרן” בשחזור האווירה האיראנית נבעה מעבודה מדוקדקת על הפרטים הקטנים. מעצבי התפאורה והתלבושות ערכו מחקר מקיף על התרבות האיראנית המודרנית כדי לשחזר אותה בצורה אמינה.

השילוט ברחובות הוחלף לשילוט בשפה הפרסית. צוות ההפקה שכר מומחים לשפה הפרסית כדי לוודא שכל השלטים, העיתונים והמסמכים שמופיעים בסדרה נכתבו בצורה מדויקת ואותנטית. שגיאות קטנות היו עלולות לפגום באמינות הסדרה, במיוחד בעיני צופים דוברי פרסית.

התלבושות נבחרו בקפידה כדי לשקף את המציאות באיראן המודרנית. נשים בסדרה לובשות חיג’אב כנדרש בחוק האיראני, אך בצורה שמשקפת את המגמות העכשוויות בטהרן – כולל הסגנון המודרני יותר שרווח בקרב נשים צעירות ומשכילות בעיר.

הרכבים, האופנועים ואפילו תחנות האוטובוס הותאמו למודלים הנפוצים באיראן. צוות ההפקה אסף תמונות רבות מטהרן האמיתית כדי לשחזר את הפרטים הללו בדייקנות מרבית. כך למשל, מוניות בטהרן הן לרוב בצבע צהוב-כתום, והסדרה הקפידה לשמור על פרט זה.

אלמנט עיצובי פרטים על האותנטיות
שילוט רחוב שלטים בפרסית שנבדקו על ידי דוברי השפה
תלבושות חיג’אב ולבוש בהתאם לחוק האיראני ולאופנה המקומית
כלי רכב מוניות צהובות וכלי רכב מדגמים הנפוצים באיראן
מזון מאכלים איראניים מסורתיים מוצגים בסצנות של ארוחות
אביזרי דת פריטים אסלאמיים שיעיים אותנטיים המשקפים את הדת הרשמית

הטכנולוגיה מאחורי האשליה – אפקטים דיגיטליים ופוסט-פרודקשן

למרות הבחירה המוקפדת של לוקיישנים, עדיין היה צורך בשימוש באפקטים דיגיטליים מתקדמים כדי להשלים את האשליה של טהרן. צוות הפוסט-פרודקשן של הסדרה שיחק תפקיד מכריע ביצירת התוצאה הסופית המרשימה.

אחד האתגרים הגדולים היה סילוק סממנים יווניים או ישראליים מהצילומים. עבודה דיגיטלית עדינה נדרשה כדי להסיר שלטים, לוגואים או אלמנטים ארכיטקטוניים שהיו יכולים “לשבור” את האשליה. במקום זאת, הוספו אלמנטים איראניים ופרסיים.

ההפקה השתמשה גם בטכניקת Green Screen לסצנות מסוימות. בפרט, צילומים של בניינים איקוניים בטהרן כמו מגדל אזאדי, שנמצא בלב העיר, הושלמו באמצעות שילוב של צילומים אמיתיים (ממקורות זמינים) עם עבודת השחקנים במקום אחר.

הנופים הפנורמיים של העיר טהרן שנראים בסדרה הם שילוב של צילומי אוויר אמיתיים (שהושגו ממקורות שונים) עם עריכה דיגיטלית. כך הצליחו היוצרים להראות את העיר האמיתית מבלי לצלם בה בפועל.

גם צבע העיר שונה בפוסט-פרודקציה. צוות הצבע (Colorists) עבד כדי ליצור מראה ויזואלי שמתאים לדימוי של טהרן – גוונים קצת פחות רוויים, אבק, תאורה ייחודית לאזור – כל אלה התווספו בתהליך העריכה הסופי.

האתגרים הלשוניים – כיצד הושגה האותנטיות בדיבור הפרסי?

אחד האתגרים המשמעותיים ביותר בהפקת “טהרן” היה השימוש בשפה הפרסית. כדי שהסדרה תהיה אמינה, היה צורך שחלק גדול מהדיאלוגים יהיו בפרסית אותנטית, עם מבטא נכון ושימוש בסלנג מקומי.

ההפקה גייסה יועצים לשוניים ממוצא איראני שעזרו לשחקנים ללמוד את השפה ולהגות אותה בצורה נכונה. חלק מהשחקנים, כמו ניב סולטן ששיחקה את הדמות הראשית, הקדישו חודשים ללימוד אינטנסיבי של השפה הפרסית.

בנוסף, חלק מהשחקנים בסדרה הם ממוצא איראני או דוברי פרסית, מה שהוסיף לאותנטיות. למשל, השחקן שאון טוב ששיחק את מילאד, הוא ישראלי ממוצא איראני שדובר את השפה באופן שוטף. גם שחקנים זרים רבים שהשתתפו בסדרה נבחרו בשל יכולתם לדבר פרסית או להתמודד עם האתגר הלשוני.

הכתוביות בסדרה תורגמו בקפידה, תוך התייעצות עם דוברי פרסית שוטפת כדי לוודא שהתרגום מדויק ומשקף את הניואנסים התרבותיים הנכונים. זהו אלמנט חשוב ביצירת האמינות של הסדרה, במיוחד עבור צופים דוברי פרסית.

הבאזז הבינלאומי – תגובות מאיראן וברחבי העולם לאותנטיות של הסדרה

תגובות מאיראן לסדרה היו מעורבות אך מפתיעות. למרות שהממשל האיראני גינה את הסדרה וראה בה תעמולה ישראלית, רבים מהאזרחים האיראנים שצפו בסדרה (בדרכים עוקפות צנזורה) הביעו התפעלות מהדיוק והאותנטיות שלה.

מספר בלוגרים ומשתמשי רשתות חברתיות מאיראן שיתפו את תדהמתם מהדמיון בין הלוקיישנים בסדרה לטהרן האמיתית. חלקם אף האמינו בתחילה שהסדרה באמת צולמה בטהרן, מה שמעיד על ההצלחה של ההפקה בשחזור מדויק של העיר.

ההד הבינלאומי היה משמעותי. הסדרה זכתה בפרס אמי הבינלאומי לסדרת הדרמה הטובה ביותר, ונמכרה למספר רב של מדינות. הביקורות העולמיות שיבחו את האותנטיות של הסדרה, עם התייחסויות מיוחדות לאיכות השחזור של טהרן.

מבקר הטלוויזיה של ה-New York Times כתב: “המפתיע ביותר ב’טהרן’ הוא היכולת שלה לשקף עיר שהיוצרים שלה לא יכלו אפילו לבקר בה. התוצאה מעידה על מחקר מעמיק ועל הבנה של המציאות האיראנית המורכבת.”

גם בתעשיית הקולנוע והטלוויזיה העולמית, “טהרן” נחשבת לדוגמה מובילה לאיך אפשר להתגבר על מגבלות פוליטיות וגאוגרפיות כדי ליצור תוכן אותנטי ואיכותי. מגזין הוליווד ריפורטר כינה אותה “שיעור מאסטר בצילום מקומות שאי אפשר לצלם בהם”.

מאחורי הקלעים – סיפורים מרתקים מהפקת הסדרה

בראיונות שונים, חשפו השחקנים והיוצרים של “טהרן” סיפורים מרתקים מאחורי הקלעים של הצילומים. אחד האתגרים המשעשעים היה הצורך להסתיר סימנים יווניים באתונה תוך כדי הצילומים.

ניב סולטן, הכוכבת הראשית של הסדרה, סיפרה בראיון: “לפעמים היינו באמצע צילום סצנה, ופתאום היה עובר מישהו עם שקית קניות שכתוב עליה ביוונית. היינו צריכים לעצור הכל ולחכות שיעבור.” היא הוסיפה שלימוד הפרסית היה אחד האתגרים הגדולים ביותר שלה כשחקנית.

המפיק משה זונדר סיפר על רגעים מתוחים במהלך הצילומים באתונה, כאשר עוברי אורח התבלבלו וחשבו שמדובר בצילום סדרה איראנית אמיתית בשל השלטים בפרסית והלבוש האיראני של השחקנים. “היינו צריכים להסביר שוב ושוב שזו סדרה ישראלית, ושאנחנו רק מעמידים פנים.”

מעצב התפאורה של הסדרה חשף שכדי ליצור את האותנטיות הנדרשת, הצוות אסף חפצים רבים מחנויות יד שניה וממשפחות ממוצא איראני בישראל. “קיבלנו שטיחים פרסיים, כלי מטבח, ספרים בפרסית, ואפילו תמונות משפחתיות שהשאילו לנו כדי לקשט את הבתים בסדרה.”

קוריוז מפתיע נוסף היה ההשפעה של הסדרה על היחסים המתפתחים בין ישראל למדינות המפרץ. עם החתימה על הסכמי אברהם, נוצר עניין גובר במדינות כמו איחוד האמירויות ובחריין בהפקות ישראליות שעוסקות באיראן, והיו אף שיחות ראשוניות על אפשרויות לשיתופי פעולה עתידיים.

העתיד של “טהרן” – עונות חדשות ולוקיישנים חדשים

לאור ההצלחה המסחררת של “טהרן”, ההפקה המשיכה לעונות נוספות. כל עונה הציבה אתגרים חדשים בתחום הלוקיישנים, עם הרחבת היריעה הגיאוגרפית של הסדרה והצורך לשחזר אזורים נוספים באיראן.

בעונות המאוחרות יותר של הסדרה, נוספו לוקיישנים חדשים. חלק מהצילומים התרחשו בקפריסין, שמציעה נופים דומים לאזורים מסוימים באיראן ותשתית הפקה נוחה. גם בולגריה שימשה לצילומים של סצנות מסוימות.

עם התקדמות הטכנולוגיה, השימוש באפקטים דיגיטליים ובמציאות מדומה (VR) הפך למרכזי יותר בהפקה. טכניקות חדשות אפשרו ליוצרים לשחזר אתרים איראניים ספציפיים בצורה מדויקת יותר, מבלי להתפשר על האותנטיות.

מעניין לציין שהתקציב הגדל של הסדרה, בעקבות ההצלחה הבינלאומית, אפשר להפקה להשקיע יותר בשחזור מדויק של טהרן. תפאורות מורכבות יותר, יותר ימי צילום ויותר אפשרויות ליצירת האשליה המושלמת.

היוצרים רמזו בראיונות על האפשרות לשלב בעתיד גם לוקיישנים במדינות המפרץ הערבי, שעשויות להציע נופים דומים לאיראן. זאת, כמובן, בכפוף להתפתחויות הפוליטיות באזור ולהסכמי השלום המתרחבים.

סיכום: אשליה מושלמת – כשהקולנוע פוגש מציאות פוליטית

הסדרה “טהרן” מהווה דוגמה מבריקה לאיך יצירתיות והתמדה יכולות להתגבר על מגבלות פוליטיות וגיאוגרפיות. למרות שצוות ההפקה לא דרך מעולם על אדמת איראן, הם הצליחו ליצור שחזור כה משכנע של טהרן, עד שאפילו איראנים התקשו להאמין שהסדרה לא צולמה בארצם.

השילוב של לוקיישנים מוקפדים באתונה וישראל, יחד עם עיצוב תפאורה מדויק, תלבושות אותנטיות, דיאלוגים בפרסית ועבודת פוסט-פרודקשן מתקדמת, יצרו אשליה מושלמת שהקסימה צופים ברחבי העולם. הסדרה הוכיחה שבעולם הקולנוע והטלוויזיה, האפשרויות כמעט בלתי מוגבלות למי שמוכן להשקיע במחקר, יצירתיות וחדשנות טכנולוגית.

שאלות נפוצות: איפה צולמה הסדרה טהרן

האם הסדרה “טהרן” צולמה באיראן עצמה?

לא, הסדרה לא צולמה באיראן. בשל היחסים העוינים בין ישראל לאיראן, צוות הפקה ישראלי לא יכול היה לצלם בטהרן. במקום זאת, הצילומים התקיימו בעיקר באתונה, יוון, וכן במספר לוקיישנים בישראל, שהותאמו ועוצבו כדי לדמות את טהרן.

מדוע נבחרה דווקא אתונה כלוקיישן מרכזי לצילומי הסדרה?

אתונה נבחרה בשל הדמיון הארכיטקטוני המפתיע בין חלקים מסוימים בה לבין טהרן. שתי הערים התפתחו בשנות ה-60 וה-70 בסגנון בנייה דומה. בנוסף, אתונה מציעה תשתית הפקה נוחה, עלויות סבירות, ואקלים דומה שמאפשר תאורה טבעית דומה לזו שבאיראן.

אילו אתרים בישראל שימשו לצילומי הסדרה “טהרן”?

מספר לוקיישנים בישראל שימשו לצילומי הסדרה, ביניהם: יפו העתיקה עם הסמטאות הצרות והארכיטקטורה המזרח-תיכונית, חלקים מתל אביב (בעיקר לסצנות פנים), אזורי המדבר בדרום ישראל לסצנות מחוץ לעיר, וחלקים מהעיר העתיקה בירושלים.

כיצד התמודדו השחקנים עם הצורך לדבר פרסית בסדרה?

ההפקה גייסה יועצים לשוניים ממוצא איראני שעזרו לשחקנים ללמוד את השפה ולהגות אותה בצורה נכונה. שחקנים כמו ניב סולטן הקדישו חודשים ללימוד אינטנסיבי של השפה. בנוסף, חלק מהשחקנים בסדרה היו ממוצא איראני או דוברי פרסית, מה שהוסיף לאותנטיות.

האם נעשה שימוש באפקטים דיגיטליים כדי ליצור את האשליה של טהרן?

כן, נעשה שימוש נרחב באפקטים דיגיטליים. צוות הפוסט-פרודקשן עבד על סילוק סממנים יווניים או ישראליים מהצילומים והוספת אלמנטים איראניים. נעשה שימוש בטכניקת Green Screen לסצנות מסוימות, במיוחד לשילוב של בניינים איקוניים בטהרן. גם צבע וטונליות של העיר שונו בפוסט-פרודקציה כדי ליצור את האווירה הנכונה.

כיצד התקבלה הסדרה באיראן עצמה?

התגובות מאיראן היו מעורבות. הממשל האיראני גינה את הסדרה וראה בה תעמולה ישראלית. עם זאת, רבים מהאזרחים האיראנים שצפו בסדרה (דרך שירותי סטרימינג לא חוקיים) הביעו התפעלות מהדיוק והאותנטיות שלה. חלקם אף האמינו בתחילה שהסדרה באמת צולמה בטהרן, מה שמעיד על הצלחת ההפקה.

אילו פרטים מדוקדקים נכללו כדי ליצור תחושה אותנטית של טהרן?

ההפקה הקפידה על פרטים רבים: שלטים בפרסית שנבדקו על ידי דוברי השפה, תלבושות בהתאם לחוק האיראני (כולל חיג’אב), מוניות צהובות כמו בטהרן, מאכלים איראניים מסורתיים בסצנות של ארוחות, ואביזרי דת שיעיים אותנטיים. כל אלה יצרו את התחושה האותנטית של טהרן.

מה היו האתגרים הגדולים ביותר בהפקת הסדרה מבחינת הלוקיישנים?

האתגר הגדול ביותר היה למצוא מקומות שייראו אותנטיים דיים כדי לעבור כטהרן. צוות ההפקה נדרש להסתיר סממנים יווניים או ישראליים בזמן הצילומים, להתמודד עם סקרנים מקומיים שהפריעו לצילומים, ולהתאים את הלוקיישנים לדרישות המשתנות של העלילה. התאמת האווירה והתאורה הייחודית של טהרן היוותה אתגר נוסף.

לצפייה בסדרה “טהרן” באתר הרשמי של כאן

כל הזכויות שמורות, מאמר זה נכתב ע״י מערכת האתר ומבוסס על מידע שנאסף ממקורות פתוחים. התמונות והיצירות שייכות ליוצריהן.