איך כותבים ביבליוגרפיה – מדריך מלא

Group of people researching how to write a bibliography in a library

איך כותבים ביבליוגרפיה – המדריך המקיף לכתיבה אקדמית נכונה

כתיבת ביבליוגרפיה מהווה מרכיב חיוני בכל עבודה אקדמית. היא לא רק משקפת את האמינות והמקצועיות של הכותב, אלא גם מעניקה קרדיט הולם למקורות המידע ששימשו אותנו. במאמר זה נבחן לעומק כיצד כותבים ביבליוגרפיה נכונה לפי כללי APA, שהפכו לסטנדרט מקובל במוסדות אקדמיים רבים בישראל ובעולם. נלמד על הפורמטים השונים לרישום מקורות מגוונים – החל מספרים וכתבי עת, דרך אתרי אינטרנט וכלה במקורות דיגיטליים עדכניים. המדריך מיועד לסטודנטים, חוקרים וכל מי שמעוניין להציג את עבודתו באופן מקצועי ואתי. הבנת הכללים והעקרונות של כתיבת ביבליוגרפיה תחסוך לכם זמן יקר ותעניק לעבודתכם את הגימור המקצועי הדרוש.

מהי ביבליוגרפיה ולמה היא כה חשובה

ביבליוגרפיה היא רשימה מסודרת של כל המקורות ששימשו אותנו בכתיבת עבודה אקדמית. המונח מגיע מהמילים היווניות “biblion” (ספר) ו-“graphein” (לכתוב). חשיבותה של הביבליוגרפיה נובעת ממספר סיבות מרכזיות:

  • מניעת פלגיאט – הביבליוגרפיה מבטיחה שאנו מעניקים קרדיט ראוי לכותבים המקוריים
  • אמינות אקדמית – היא משקפת את איכות המחקר ורמת הביסוס של הטענות בעבודה
  • יצירת שרשרת ידע – מאפשרת לקוראים לאתר את המקורות המקוריים ולהרחיב את הידע
  • שקיפות מחקרית – מראה את מגוון המקורות ששימשו לביסוס המחקר או העבודה

בעידן הדיגיטלי של היום, ביבליוגרפיה נכונה חשובה יותר מתמיד. זאת עקב הנגישות הרבה למידע והצורך להבחין בין מקורות אמינים לכאלה שאינם. כתיבת ביבליוגרפיה מדויקת היא גם דרישה בסיסית בכל מוסד אקדמי, והיא חלק בלתי נפרד מהערכת העבודה.

לפני שנצלול לפרטים הטכניים, חשוב להבין שכל סגנון ציטוט (APA, MLA, שיקגו וכדומה) נולד עבור תחום אקדמי ספציפי. בישראל, סגנון ה-APA (American Psychological Association) הפך לנפוץ ביותר ברוב המוסדות האקדמיים, במיוחד במדעי החברה והרוח. לכן, נתמקד בעיקר בו.

כתיבת ביבליוגרפיה לפי כללי APA 7 – הגרסה העדכנית

שיטת ה-APA היא אחת מהמתודולוגיות המקובלות ביותר לכתיבת ציטוטים וביבליוגרפיה. גרסה 7, שפורסמה ב-2019, מהווה את הסטנדרט העדכני. להלן הכללים הבסיסיים:

עקרונות ועיצוב ברשימת מקורות – הנחיות יסוד

רשימת המקורות בסגנון APA כוללת מספר עקרונות בסיסיים:

  • כותרת הרשימה היא “ביבליוגרפיה” (ללא ה’ הידיעה)
  • הרשימה מסודרת לפי סדר א”ב של שם המשפחה של המחבר הראשון
  • יש להשתמש בפונט david בגודל 12, עם רווח של 1.5 בין השורות
  • כל פריט ביבליוגרפי מתחיל בשורה חדשה, עם יישור לימין
  • אם הפריט ממשיך מעבר לשורה אחת, יש ליצור הזחה תלויה (hanging indent) כך שהשורות הבאות מוזחות פנימה

הכלל הבסיסי במבנה הפריט הביבליוגרפי הוא: שם המחבר (שנה). כותרת. מקום הפרסום: מוציא לאור. עם זאת, המבנה המדויק משתנה בהתאם לסוג המקור.

בשמות מחברים שאינם בעברית, יש לכתוב את שם המשפחה ואחריו פסיק ואת האות הראשונה של השם הפרטי בתוספת נקודה. למשל: Smith, J.

עבור שני מחברים או יותר, יש לציין את כולם לפי הסדר שבו הם מופיעים במקור המקורי. בעברית משתמשים בו’ החיבור לפני השם האחרון, ובאנגלית משתמשים ב-“&”.

הנחיות לרישום מקורות מודפסים – ספרים, מאמרים וכתבי עת

רישום ספר בביבליוגרפיה הוא הבסיס להבנת השיטה. הנה הפורמט המלא:

שם המחבר (שנה). שם הספר. שם המוציא לאור.

לדוגמה:

כהן, י’ (2018). יסודות הכתיבה האקדמית. הוצאת האוניברסיטה הפתוחה.

רישום מאמר מכתב עת דורש להוסיף את פרטי כתב העת ומיקום המאמר בתוכו:

שם המחבר (שנה). כותרת המאמר. שם כתב העת, מספר הכרך(מספר הגיליון), מספרי עמודים.

לדוגמה:

לוי, ש’ וגרין, ת’ (2020). השפעת הקורונה על מערכת החינוך בישראל. כתב העת הישראלי לחינוך, 42(3), 78-95.

רישום פרק מתוך ספר ערוך כולל גם את שם העורכים ואת מיקום הפרק בספר:

שם המחבר (שנה). כותרת הפרק. בתוך שם העורך (עורך), שם הספר (עמודים). שם המוציא לאור.

לדוגמה:

אברהמי, ר’ (2019). שיטות מחקר איכותניות. בתוך ד’ שקדי (עורך), מחקר חינוכי במאה ה-21 (עמ’ 120-145). מאגנס.

רישום מקורות דיגיטליים ומקוונים – הכללים המעודכנים

בעידן הדיגיטלי, רבים מהמקורות שלנו מגיעים מהאינטרנט. APA מספק הנחיות ברורות גם עבורם:

כיצד מצטטים מקורות מהאינטרנט נכון

רישום מאמר מאתר אינטרנט דורש לציין את כתובת האתר ותאריך הדלייה:

שם המחבר (תאריך פרסום). כותרת המאמר. שם האתר. כתובת URL

לדוגמה:

ישראלי, א’ (15 בינואר, 2021). חינוך מרחוק: אתגרים והזדמנויות. חדשות החינוך. https://www.educationnews.co.il/article/12345

אם אין תאריך פרסום, יש לציין (ל”ת) שמשמעותו “ללא תאריך”. שימו לב: ב-APA 7 אין צורך לציין את תאריך הדלייה אלא אם מדובר בתוכן שעשוי להשתנות (כמו ויקיפדיה).

רישום מאמר ממאגר אקדמי מקוון כמעט זהה לרישום מאמר מודפס, אך יש להוסיף את המזהה הדיגיטלי (DOI) אם קיים:

שם המחבר (שנה). כותרת המאמר. שם כתב העת, מספר הכרך(מספר הגיליון), מספרי עמודים. DOI או URL

לדוגמה:

שמיר, ר’ (2020). השפעת הלמידה מרחוק על הישגי תלמידים. כתב העת למחקר חינוכי, 25(2), 112-130. https://doi.org/10.1234/educ.2020.25.2.112

רישום פוסט מרשת חברתית מצריך ציון של סוג הפלטפורמה:

שם המחבר [@שם משתמש]. (תאריך פרסום). תוכן ההודעה [סוג הפוסט]. פלטפורמה. URL

לדוגמה:

משרד החינוך [@edu_gov_il]. (2 במאי, 2021). היערכות לבחינות הבגרות בצל הקורונה [ציוץ]. טוויטר. https://twitter.com/edu_gov_il/status/1234567890

התמודדות עם מקורות בעייתיים – רשתות חברתיות, ויקיפדיה ובלוגים

מקורות מסוימים מציבים אתגרים בכתיבה הביבליוגרפית. הנה כמה הנחיות:

  • ויקיפדיה – למרות שלא תמיד מומלץ כמקור אקדמי, אם כבר משתמשים, יש לציין את תאריך הדלייה כיוון שהתוכן משתנה:

    ויקיפדיה. (ל”ת). כותרת הערך. נדלה ב-[תאריך], מתוך [URL]

  • בלוגים – מתייחסים אליהם כמו למאמר מקוון:

    שם הכותב (תאריך). כותרת הפוסט [פוסט בבלוג]. שם הבלוג. URL

  • סרטונים ביוטיוב – יש לציין את שם המעלה כמחבר:

    שם המעלה (תאריך העלאה). כותרת הסרטון [סרטון]. יוטיוב. URL

חשוב להדגיש כי בעבודות אקדמיות יש להעדיף מקורות אקדמיים מהימנים על פני מקורות פחות פורמליים. עם זאת, בחלק מהתחומים (כמו תקשורת או סוציולוגיה) לעתים נדרשת התייחסות גם למקורות אלה.

טיפול במקרים מיוחדים – מקורות ללא מחבר, תרגומים ומקורות משניים

לא תמיד פרטי המקור מלאים או פשוטים. הנה כמה מקרים מיוחדים:

פתרונות לבעיות נפוצות ברישום הביבליוגרפיה

מקור ללא מחבר – במקרה כזה, יש להתחיל את הרישום הביבליוגרפי עם כותרת הפריט:

כותרת המקור. (שנה). מוציא לאור.

לדוגמה:

מילון אוקספורד לעברית מודרנית. (2018). הוצאת האוניברסיטה העברית.

מקור עם תאריך חלקי – אם ידוע רק החודש או השנה:

ישראלי, מ’ (אפריל, 2021). כותרת המאמר. שם כתב העת.

לוי, א’ (2020). כותרת הספר. הוצאה לאור.

מקור משני (ציטוט דרך מקור אחר) – בעיקרון, יש להימנע משימוש במקורות משניים ולהעדיף את המקור המקורי. אם אין ברירה, יש לציין בטקסט את המקור המקורי “כפי שצוטט אצל” המקור המשני:

בטקסט: פרוים (1999, כפי שצוטט אצל כהן, 2018) טען כי…

בביבליוגרפיה: נרשום רק את המקור שקראנו בפועל, כלומר את כהן (2018).

תרגומים – יש לציין הן את שם המחבר המקורי והן את המתרגם:

שם המחבר (שנה). כותרת הספר (שם המתרגם, מתרגם). מוציא לאור. (המקור פורסם בשנת XXXX)

לדוגמה:

קפקא, פ’ (2015). הגלגול (נ’ זינגר, מתרגם). ספרי עליית הגג. (המקור פורסם בשנת 1915)

טיפים מעשיים ממרצים וספרנים – כך תימנעו מטעויות

לאחר שנים של עבודה עם סטודנטים, מרצים וספרנים מזהים מספר טעויות נפוצות:

  • שמירה על עקביות – חשוב לשמור על אותו סגנון לאורך כל הרשימה
  • תיעוד מדויק – כבר בשלב איסוף החומרים, רשמו את כל הפרטים הביבליוגרפיים
  • הימנעו מערבוב סגנונות – אל תערבבו כללי APA עם שיטות ציטוט אחרות
  • רווחים וסימני פיסוק – שימו לב לכל פסיק, נקודה ורווח בפורמט
  • בדיקה מדוקדקת – בדקו פעמיים שכל המקורות שהוזכרו בטקסט מופיעים בביבליוגרפיה ולהיפך

ספרנים ממליצים: “עדיף לתעד יותר מדי מאשר פחות מדי“. רשמו תמיד את מספרי העמודים, מספרי המהדורה ופרטים אחרים גם אם אינכם בטוחים שתזדקקו להם – מאוחר יותר קשה לחזור ולאתר את המידע הזה.

חשוב לזכור שגם הביבליוגרפיה עצמה זוכה להערכה במסגרת העבודה האקדמית. ביבליוגרפיה מסודרת ומדויקת משקפת את הרצינות והמקצועיות של הסטודנט ויכולה להשפיע על הציון הסופי.

הבדלים בין כללי ביבליוגרפיה בתחומי דעת שונים

למרות שה-APA נפוץ מאוד, חשוב להכיר את ההבדלים בין שיטות הציטוט השונות הנהוגות בתחומים אקדמיים שונים:

השוואת שיטות ציטוט – APA, MLA, שיקגו ואחרים

ישנם מספר סגנונות ציטוט מובילים, כל אחד עם המאפיינים הייחודיים לו:

שיטת ציטוט תחומי דעת עיקריים מאפיינים עיקריים
APA מדעי החברה, חינוך, פסיכולוגיה דגש על מחבר-שנה; שימוש בסוגריים בטקסט
MLA ספרות, לשון, מדעי הרוח דגש על מחבר-עמוד; פחות מידע בביבליוגרפיה
שיקגו/Turabian היסטוריה, אמנות שתי שיטות: הערות שוליים או מחבר-תאריך
Harvard נפוץ באנגליה ואוסטרליה דומה ל-APA אך עם הבדלים קטנים בפורמט
Vancouver רפואה, מדעים מדויקים ציטוט מספרי בטקסט (1, 2, 3…)

ההבדלים בין השיטות יכולים להיות משמעותיים. לדוגמה, בעוד ב-APA מציינים בטקסט “(כהן, 2018)”, ב-MLA יציינו “(כהן 35)” עם דגש על מספר העמוד, ובשיטת שיקגו תופיע הערת שוליים עם הפרטים המלאים.

בכל מקרה, חובה לברר מהי שיטת הציטוט הנדרשת לפני תחילת העבודה. לעתים קרובות, מחלקות ומרצים שונים באותו מוסד עשויים לדרוש שיטות ציטוט שונות.

התאמת הביבליוגרפיה לדרישות המוסד האקדמי

מעבר לכללים הרשמיים של שיטות הציטוט השונות, יש לקחת בחשבון שלמוסדות אקדמיים יש לעתים דרישות ספציפיות:

  • הנחיות המחלקה – רבות מהמחלקות האקדמיות מפיצות הנחיות לכתיבת עבודות, כולל התייחסות ספציפית לביבליוגרפיה
  • דרישות המרצה – לעתים יש למרצים העדפות אישיות או דגשים מיוחדים
  • תבניות מוסדיות – חלק מהמוסדות מספקים תבניות וורד או מסמכי הנחיות
  • שפת הביבליוגרפיה – יש לברר האם יש להגיש את הביבליוגרפיה בעברית, באנגלית או בשילוב של שתיהן

באוניברסיטאות רבות בישראל, נדרשת הפרדה בין מקורות בעברית למקורות בלועזית ברשימת הביבליוגרפיה. המקורות בעברית מופיעים בתחילת הרשימה לפי סדר א”ב, ואחריהם המקורות באנגלית ובשפות אחרות לפי סדר A-Z.

עצה חשובה: כדאי לבדוק באתר הספרייה של המוסד האקדמי שבו אתם לומדים. רוב הספריות האקדמיות מפרסמות מדריכים מפורטים לכתיבת ביבליוגרפיה עם דוגמאות רלוונטיות לתחומי הלימוד במוסד.

כלים טכנולוגיים לניהול ביבליוגרפיה

לשמחתנו, הטכנולוגיה יכולה לסייע רבות בניהול הביבליוגרפיה ובשמירה על דיוק ועקביות:

תוכנות וכלים מקוונים – פתרונות חכמים לניהול מקורות

מגוון תוכנות וכלים מקוונים פותחו במיוחד כדי לסייע בניהול מקורות וביבליוגרפיה:

  • Mendeley – תוכנה חינמית לניהול מקורות אקדמיים, שמאפשרת ליצור ספרייה דיגיטלית של מאמרים PDF עם האפשרות להוסיף הערות והדגשות
  • Zotero – תוסף לדפדפן שיכול לזהות אוטומטית מקורות ולייצא אותם בפורמטים ביבליוגרפיים שונים
  • EndNote – פתרון מקצועי לניהול ביבליוגרפיה, שנמצא בשימוש במוסדות אקדמיים רבים
  • RefWorks – כלי מקוון שמתממשק עם מאגרי מידע ומערכות אקדמיות
  • Citavi – מציע גם ניהול ידע (ציטוטים, רעיונות) לצד ניהול הביבליוגרפיה

היתרונות של כלים אלו משמעותיים: הם מאפשרים לכם לארגן את כל המקורות במקום אחד, לייבא פרטים ביבליוגרפיים ישירות ממאגרי מידע, ולייצא ביבליוגרפיה בפורמט הרצוי בלחיצת כפתור. בנוסף, רובם יודעים להתממשק עם תוכנות עיבוד תמלילים כמו Word ולהוסיף ציטוטים והפניות בזמן הכתיבה.

רוב הכלים מציעים גרסאות חינמיות או הנחות משמעותיות לסטודנטים. חלק מהמוסדות האקדמיים אף מספקים רישיונות לסטודנטים שלהם.

שימוש בתוספים לוורד וכלי עיבוד תמלילים

גם אם אינכם משתמשים בתוכנות ייעודיות לניהול ביבליוגרפיה, תוכלו להיעזר בכלים המובנים בתוכנות עיבוד תמלילים:

ב-Microsoft Word קיימים כלים מובנים לניהול ציטוטים ומקורות:

  1. בחרו בתפריט “הפניות” (References)
  2. השתמשו באפשרות “הוסף ציטוט חדש” (Insert Citation)
  3. בסיום העבודה, בחרו “ביבליוגרפיה” (Bibliography) כדי ליצור רשימת מקורות אוטומטית
  4. ניתן לבחור בין סגנונות ציטוט שונים (APA, MLA וכו’)

גם ב-Google Docs ישנם תוספים שיכולים לסייע בניהול ביבליוגרפיה:

  1. חפשו תוספים כמו “EasyBib”, “CitationMachine” או “Zotero Google Docs Integration”
  2. התקינו את התוסף הרצוי מחנות התוספים
  3. השתמשו בתוסף כדי להוסיף ציטוטים ולייצר ביבליוגרפיה

היתרון העיקרי בשימוש בכלים אלו הוא שהם מבטיחים עקביות לאורך כל העבודה. כאשר מוסיפים מקור חדש או משנים את סגנון הציטוט, כל ההפניות והביבליוגרפיה מתעדכנים אוטומטית.

לתשומת לבכם: למרות האוטומציה, מומלץ לבדוק בעין ביקורתית את התוצר הסופי. לעתים התוכנות אינן מדייקות בכל פרטי הפורמט, במיוחד כשמדובר בשילוב של מקורות בעברית ובאנגלית.

ביבליוגרפיה מושלמת – פלגיאט, אתיקה אקדמית וחשיבות הדיוק

מעבר לפורמט הטכני, ביבליוגרפיה מדויקת היא גם עניין של אתיקה מקצועית:

ההשלכות של פלגיאט לא מכוון וכיצד להימנע ממנו

פלגיאט, גם כשהוא לא מכוון, יכול להוביל להשלכות חמורות בעולם האקדמי:

  • ענישה אקדמית – החל מהורדת ציון ועד לפסילת העבודה או הקורס
  • פגיעה במוניטין – פלגיאט עלול לפגוע במוניטין האקדמי והמקצועי
  • השלכות משפטיות – במקרים חמורים, פלגיאט עלול להוות הפרת זכויות יוצרים
  • השפעה פסיכולוגית – התמודדות עם האשמות בפלגיאט עלולה להיות חוויה קשה

כדי להימנע מפלגיאט לא מכוון, אימצו את הרגלים הבאים:

  • תיעוד קפדני – תעדו כל מקור ברגע שאתם נחשפים אליו
  • שימוש במירכאות – סמנו בבירור ציטוטים ישירים
  • ניסוח מחדש בשפה שלכם – גם כשאתם מסכמים רעיונות של אחרים
  • ציטוט גם של רעיונות – לא רק מילים מדויקות מחייבות ציטוט
  • בדיקת פלגיאט – השתמשו בכלים מקוונים כמו Turnitin לבדיקה עצמית לפני ההגשה

חשוב להבין שפלגיאט אינו מוגבל רק להעתקה מילולית. גם שימוש ברעיונות, במבנים או בנתונים של אחרים ללא מתן קרדיט מהווה פלגיאט.

עצות מומחים – שיטות עבודה יעילות לסטודנטים

מומחים בכתיבה אקדמית ממליצים על שיטות עבודה שיכולות לחסוך זמן רב ולהפוך את תהליך כתיבת הביבליוגרפיה לפשוט יותר:

  • עבדו בצורה מסודרת – צרו קובץ ייעודי לתיעוד המקורות שלכם מהרגע הראשון
  • תיעוד מידי – בכל פעם שאתם קוראים מקור, תעדו מיד את פרטיו הביבליוגרפיים המלאים
  • שימוש בצילומי מסך – צלמו את דף השער ודף זכויות היוצרים של ספרים ומאמרים
  • קובעי מקום (placeholders) – אם אתם לא בטוחים לגבי פרטי הציטוט בזמן הכתיבה, השאירו סימן בולט במקום (כמו ???) כדי לזכור לחזור אליו
  • בדיקה כפולה – ודאו שכל מקור שמוזכר בטקסט מופיע בביבליוגרפיה ולהיפך
  • הקדישו זמן – אל תשאירו את הביבליוגרפיה לרגע האחרון; היא דורשת תשומת לב וזמן

מומלץ לאמץ גישה פרואקטיבית: “בנו את הביבליוגרפיה תוך כדי כתיבת העבודה, ולא בסופה“. כך תחסכו עבודה רבה וסיכוי לטעויות. בנוסף, הביבליוגרפיה שנבנית תוך כדי תהליך הכתיבה יכולה לספק לכם מבט רחב יותר על מקורות המידע שלכם ולסייע בזיהוי פערים או הטיות.

סיכום – הדרך לביבליוגרפיה מקצועית

כתיבת ביבליוגרפיה איננה רק פורמליות טכנית, אלא חלק מהותי מהאתיקה האקדמית והמקצועיות המחקרית. בעולם המידע העכשווי, היכולת לזהות, לתעד ולצטט מקורות באופן מדויק הפכה לכישור יסוד חשוב. ביבליוגרפיה מסודרת מעידה על רצינות, על כבוד למקורות ועל מחויבות לסטנדרטים גבוהים.

אימוץ השיטות והכלים שהוצגו במאמר זה יסייע לכם לא רק ביצירת ביבליוגרפיה מושלמת, אלא גם בפיתוח הרגלי כתיבה אקדמית נאותים. זכרו כי מעבר לציות לכללים, מטרת הביבליוגרפיה היא לאפשר לקוראים לאתר את המקורות המקוריים ולהמשיך לחקור מעבר לעבודה שלכם.

בהצלחה בכתיבת הביבליוגרפיה הבאה שלכם, ובכל המסע האקדמי!

שאלות נפוצות בנושא איך כותבים ביבליוגרפיה

מה ההבדל בין ביבליוגרפיה לרשימת מקורות?

למרות שלעתים המונחים משמשים לחלופין, באופן טכני ביבליוגרפיה עשויה לכלול גם מקורות שקראתם במהלך המחקר אך לא ציטטתם ישירות בעבודה. לעומת זאת, רשימת מקורות (References) כוללת רק מקורות שהוזכרו או צוטטו ישירות בטקסט. בסגנון APA, הכותרת הנפוצה היא “רשימת מקורות” (References list).

האם חייבים לציין כל מקור שקראתי במהלך המחקר?

אין צורך לציין כל מקור שקראתם, אלא רק מקורות שהשתמשתם בהם בפועל בעבודה שלכם – כלומר מקורות שציטטתם מהם ישירות, התייחסתם לרעיונות שלהם, או השתמשתם בנתונים שלהם. עם זאת, חשוב לציין כל מקור שהשפיע על העבודה שלכם, גם אם ההשפעה הייתה עקיפה. במקרים של עבודות גדולות או תזות, לעתים תתבקשו להוסיף גם ביבליוגרפיה מוערת שבה תפרטו את תרומתו של כל מקור למחקר שלכם.

איך מציינים מקורות שנכתבו על ידי אותו מחבר באותה שנה?

כאשר יש מספר מקורות של אותו מחבר שפורסמו באותה שנה, מוסיפים אותיות (א, ב, ג… בעברית או a, b, c… באנגלית) אחרי השנה. לדוגמה: כהן (2020א), כהן (2020ב) וכן הלאה. סדר האותיות נקבע לפי הסדר האלפביתי של כותרות המקורות. חשוב לשמור על אותו סימון הן בציטוטים בגוף הטקסט והן ברשימת המקורות.

האם צריך לכתוב את כל שמות המחברים כאשר יש יותר משלושה?

לפי כללי APA 7 (הגרסה העדכנית), ברשימת המקורות יש לציין את שמות כל המחברים עד 20 מחברים. עם זאת, בציטוט בגוף הטקסט, אם יש יותר משני מחברים, ניתן לציין רק את שם המחבר הראשון ולהוסיף “ועמיתים” (בעברית) או “et al.” (באנגלית) כבר מהאזכור הראשון, לדוגמה: (כהן ועמיתים, 2020). שימו לב שהכללים הללו השתנו לאורך השנים ובין גרסאות שונות של APA, לכן חשוב לוודא את הכללים העדכניים.

האם אפשר להשתמש במקורות מהאינטרנט בעבודה אקדמית?

אפשר להשתמש במקורות מהאינטרנט, אך חשוב להיות סלקטיביים ולהשתמש במקורות אמינים. מקורות אינטרנטיים אקדמיים כמו מאמרים מכתבי עת שנגישים באופן מקוון, אתרים של ארגונים מקצועיים, ממשלתיים או אקדמיים נחשבים לרוב לאמינים. לעומת זאת, בלוגים פרטיים, פוסטים ברשתות חברתיות או אתרים מסחריים יכולים להיחשב למקורות פחות מהימנים. תמיד מומלץ לבדוק מי הכותב, מה הכישורים שלו, ומהו המוסד או הארגון שמאחורי המידע. בנוסף, ודאו עם המרצה מהן ההנחיות הספציפיות לגבי שימוש במקורות מקוונים בקורס שלכם.

מה עושים עם מקורות בשפות זרות (שאינן עברית או אנגלית)?

כאשר מצטטים מקור בשפה זרה (שאינה השפה שבה כתובה העבודה), יש להביא את הציטוט המקורי ולתרגם אותו. בביבליוגרפיה, יש לרשום את הפרטים הביבליוגרפיים בשפה המקורית ואז להוסיף בסוגריים את תרגום הכותרת לשפת העבודה. למשל, אם העבודה בעברית ומצטטים מקור בצרפתית: Dupont, J. (2019). Titre en Français [כותרת בצרפתית]. מוציא לאור. בעבודה בעברית, מקורות בשפות זרות בדרך כלל מופיעים בחלק הלועזי של הביבליוגרפיה, אחרי המקורות בעברית.

האם חובה להשתמש בתוכנות מיוחדות לניהול ביבליוגרפיה?

השימוש בתוכנות לניהול ביבליוגרפיה אינו חובה, אך הוא יכול לחסוך זמן רב ולמנוע טעויות, במיוחד בעבודות גדולות עם מספר רב של מקורות. תוכנות כמו Mendeley, Zotero, EndNote וכלים דומים מאפשרות ניהול פשוט של מקורות, יצירה אוטומטית של ציטוטים וביבליוגרפיה, ושינוי פורמט הציטוט בקלות. עם זאת, ניתן בהחלט ליצור ביבליוגרפיה מדויקת גם באופן ידני או באמצעות הכלים המובנים בתוכנות עיבוד תמלילים כמו Word או Google Docs. לסטודנטים, במיוחד בתואר ראשון, שימוש בכלים הפשוטים עשוי להספיק לרוב העבודות.

כיצד מצטטים דברים שנאמרו בעל-פה (הרצאות, ראיונות)?

לפי כללי APA 7, תקשורת אישית (personal communication), כמו שיחות, ראיונות, הרצאות או מכתבים שלא פורסמו לציבור הרחב, מצוטטת רק בגוף הטקסט ולא מופיעה ברשימת המקורות. בטקסט יש לציין: (א’ כהן, תקשורת אישית, 15 במאי 2021). בעבודות אקדמיות מסוימות, במיוחד במחקרים איכותניים המבוססים על ראיונות, יש הנחיות מיוחדות לציטוט ראיונות. במקרים אלה, חשוב להתייעץ עם המנחה או לבדוק את ההנחיות הספציפיות של המחלקה או כתב העת שאליו מגישים את העבודה.

מקורות נוספים ללמידה על כתיבת ביבליוגרפיה מקצועית: