איך זה להיות עץ פעילות – מדריך מקיף לפעילות חינוכית מעשירה
פעילות “איך זה להיות עץ” מבוססת על שירה המפורסם של דתיה בן דור והפכה לאחת הפעילויות האהובות והמשמעותיות במערכת החינוך בישראל. הפעילות הזו מאפשרת לילדים להתחבר לטבע, להבין את חשיבות העצים בחיינו ולפתח אמפתיה כלפי הסביבה. במאמר מקיף זה נסקור את הדרכים השונות להעביר את פעילות “איך זה להיות עץ”, נציע רעיונות יצירתיים להפעלות, ונספק כלים פדגוגיים לגננות, מורים והורים. הפעילות מתאימה במיוחד לילדי הגיל הרך ותלמידי בית הספר היסודי, ומשלבת למידה חווייתית, העשרת אוצר מילים, פיתוח מודעות סביבתית, והזדמנות לחוות את העולם מנקודת מבט שונה – נקודת המבט של העץ.
המשמעות החינוכית מאחורי פעילות “איך זה להיות עץ”
פעילות “איך זה להיות עץ” אינה רק פעילות מהנה, אלא היא כלי חינוכי רב-עוצמה. הפעילות מבוססת על שירה הנפלא של דתיה בן דור המזמין אותנו להתבונן בעולם מנקודת מבטו של העץ. השיר פותח צוהר לעולם מופלא של טבע ודמיון.
השיר מתחיל במילים: “פעם שאלתי עץ – ‘עץ, איך זה להיות עץ?’ ‘אתה וודאי מתלוצץ’- אמר העץ. ‘לא ולא’, אמרתי – ‘ברצינות גמורה…'”. השורות הללו מייצגות את הסקרנות הטבעית של ילדים והרצון שלהם להבין את העולם סביבם.
באמצעות הפעילות, הילדים לומדים על מחזור החיים של העץ. הם מבינים כיצד העץ נושם, כיצד הוא מייצר פירות וכיצד הוא מהווה בית לבעלי חיים. הפעילות מעודדת מודעות סביבתית ותחושת אחריות כלפי הטבע.
מעבר ללמידה על הטבע, הפעילות מפתחת כישורי שפה ויצירתיות. הילדים מעשירים את אוצר המילים שלהם ולומדים להביע רגשות ומחשבות. השיר מזמין אותם לדמיין ולייצר תקשורת דמיונית עם העץ.
התאמת פעילות “להיות עץ” לגילאים שונים
פעילות “איך זה להיות עץ” ניתנת להתאמה למגוון רחב של גילאים, מגיל הגן ועד לתלמידי בית ספר יסודי. ההתאמה הנכונה לגיל הילד היא המפתח להצלחת הפעילות. בואו נבחן כיצד אפשר להתאים את הפעילות לקבוצות גיל שונות.
פעילות לגיל הגן (3-6)
לגילאי הגן, מומלץ להתמקד בחוויה החושית ובהמחשה פיזית של העץ. אפשר להתחיל בהקראת השיר בצורה דרמטית ומלאת חיים. לאחר מכן, הילדים יכולים “להפוך” לעצים:
- לעמוד כמו עץ עם ידיים מורמות כמו ענפים
- לחוש את האדמה מתחת לרגליים (השורשים)
- להרגיש את הרוח (לזוז קלות)
- לדמיין ציפורים בונות קן בענפים
פעילות יצירה מתאימה היא להכין “עץ משאלות” קבוצתי. אפשר לצייר עץ גדול על בריסטול, וכל ילד מצייר עלה או פרח ומדביק על העץ. אפשר גם להקליט את הילדים מספרים “איך זה להיות עץ” מנקודת מבטם.
פעילות לכיתות א’-ב’ (6-8)
לילדי כיתות א’-ב’, אפשר להעמיק את ההבנה ולשלב פעילויות אוריינות. הפעילויות המומלצות כוללות:
- קריאה משותפת של השיר ודיון על המילים הלא מוכרות
- כתיבת מכתב אישי לעץ
- יצירת ספר קטן “יומנו של עץ” בו הילדים כותבים וגם מציירים את חיי העץ לאורך עונות השנה
- תצפית בעצים שונים בחצר בית הספר והשוואה ביניהם
כדאי לשלב גם פעילות Wordwall המבוססת על השיר, שיכולה להפוך את הלמידה לחווייתית ואינטראקטיבית.
פעילות לכיתות ג’-ד’ (8-10)
עבור ילדים בוגרים יותר, אפשר להעמיק את ההיבטים המדעיים והחברתיים של העצים. הפעילויות יכולות לכלול:
- מחקר על סוגי עצים שונים ותפקידם במערכת האקולוגית
- כתיבה יוצרת – “יום בחיי עץ” או “שיחה בין שני עצים”
- יצירת מצגת או פוסטר על חשיבות העצים לכדור הארץ
- תכנון וביצוע פרויקט נטיעת עצים בקהילה
הילדים יכולים גם ליצור משחק לוח או חידון בנושא עצים, המבוסס על מידע שאספו במהלך הפעילות.
מערך שיעור מפורט לפעילות “איך זה להיות עץ” לכיתה א’
להלן מערך שיעור מפורט לכיתה א’, המבוסס על השיר “איך זה להיות עץ”. המערך מתוכנן לשיעור של 45-60 דקות ומשלב למידה אורייניית עם חוויה גופנית ויצירתית.
מטרות השיעור:
- היכרות עם השיר “איך זה להיות עץ” של דתיה בן דור
- פיתוח הבנת הנקרא והעשרת אוצר מילים
- פיתוח אמפתיה והבנה של נקודת מבט אחרת
- חיבור לטבע ולערכים סביבתיים
חומרים נדרשים:
- דף עם מילות השיר לכל תלמיד
- דפי ציור וצבעים
- תמונות של עצים שונים
- מוזיקה רגועה ברקע (אופציונלי)
מהלך השיעור:
פתיחה (10 דקות): התחילו בשאלה פתוחה – “מה אנחנו יודעים על עצים?” רשמו את תשובות הילדים על הלוח. הראו לתלמידים תמונות של עצים שונים ודברו על התפקידים השונים של העצים בחיינו ובטבע.
קריאת השיר (10 דקות): חלקו לילדים את דף השיר. קראו יחד את השיר “איך זה להיות עץ”. כדאי לקרוא פעם ראשונה בקול ובהטעמה, ולאחר מכן לאפשר לילדים לקרוא יחד בקול.
הפנו את תשומת לב התלמידים לשורות הראשונות:
“פעם שאלתי עץ – “עץ, איך זה להיות עץ?”
“אתה וודאי מתלוצץ”- אמר העץ.
“לא ולא”, אמרתי – “ברצינות גמורה”
הבנת השיר (10 דקות): שאלו את הילדים:
- מה העץ מספר לילד בשיר?
- אילו דברים העץ יכול לראות ולהרגיש?
- איך העץ מרגיש כשהוא עומד במקום אחד כל הזמן?
פעילות התנסותית (10 דקות): הזמינו את התלמידים לקום ו”להיות עץ”. הנחו אותם:
- עמדו במקום אחד וקחו נשימה עמוקה
- הרימו ידיים לצדדים כמו ענפים
- הרגישו את הרגליים מחוברות לאדמה כמו שורשים
- דמיינו את הרוח נושבת בעלים שלכם
- דמיינו את השמש מחממת אתכם
- דמיינו שאתם רואים ילדים משחקים לידכם
יצירה אישית (15 דקות): חלקו לילדים דפי ציור וצבעים. בקשו מהם לצייר את עצמם כעץ. הם יכולים להוסיף מה הם רואים, מרגישים וחושבים כשהם עץ.
סיכום (5 דקות): אספו את הילדים במעגל. בקשו ממי שרוצה לשתף את הציור שלו ולספר קצת על העץ שצייר. סכמו את השיעור בשאלה: “מה למדנו היום על עצים? מה חשוב לזכור על העצים בסביבה שלנו?”
אפשר לסיים בהבטחה קטנה שכל ילד יכול לקחת על עצמו – לשמור על העצים בסביבתו או אפילו לטעת עץ בבית כמו בסוף השיר.
משחקים והפעלות נוספות בנושא “איך זה להיות עץ”
מלבד מערך השיעור הבסיסי, ישנם משחקים והפעלות רבים שאפשר לשלב בפעילות “איך זה להיות עץ”. משחקים אלו מעשירים את החוויה ומחזקים את הלמידה בדרכים יצירתיות ומהנות.
משחק זיכרון “עולם העץ”
הכינו כרטיסיות זיכרון עם תמונות הקשורות לעצים (עלים, פרחים, פירות, גזע, שורשים, ציפורים, קן וכו’). התלמידים צריכים למצוא זוגות תואמים. אפשר להוסיף אתגר על ידי הוספת כרטיסיות עם מילים מהשיר שהילדים צריכים להתאים לתמונות המתאימות.
משחק תפקידים “שיחה עם העץ”
חלקו את הכיתה לזוגות. ילד אחד משחק את הילד בשיר והשני משחק את העץ. הם צריכים ליצור שיחה דמיונית – הילד שואל שאלות והעץ עונה ומספר על חייו. לאחר מכן מתחלפים בתפקידים. אפשר לתת לילדים תחפושות פשוטות או אביזרים שיעזרו להם להיכנס לדמות.
פעילות חקר “מעקב אחר עץ”
בחרו עץ בחצר בית הספר והפכו אותו ל”עץ המאומץ” של הכיתה. אחת לשבוע או לחודש, צאו לבקר את העץ ותעדו את השינויים שהוא עובר. הילדים יכולים:
- למדוד את גובה העץ והיקף הגזע
- לספור את מספר הציפורים שמבקרות בו
- לצלם או לצייר את העץ בעונות שונות
- לאסוף עלים נשירים בסתיו
- לבדוק האם צומחים פרחים או פירות
בסוף השנה, הילדים יכולים ליצור “ספר מחייו של העץ שלנו” המתעד את כל מה שלמדו וצפו.
משחק תחרותי “הרוח נושבת בעצים”
גרסה מותאמת למשחק “הרוח נושבת”. הילדים עומדים במעגל כ”עצים” ואינם יכולים לזוז ממקומם. ילד אחד הוא “הרוח” ועומד במרכז. הרוח אומרת: “הרוח נושבת על כל מי ש…” ומוסיפה תכונה, למשל “…יש לו אח”, “…אוהב לצייר”, וכו’. כל ה”עצים” שהתכונה נכונה לגביהם מרימים את הידיים ומנופפים כמו ענפים ברוח.
רעיונות ליצירות אמנות בעקבות “איך זה להיות עץ”
אמנות היא דרך נפלאה לבטא ולעבד את הרעיונות והתחושות שעולים מהשיר. היצירות האמנותיות מאפשרות לילדים להתחבר לתוכן בדרך חווייתית ולבטא את הבנתם בצורה אישית.
קולאז’ עץ עונות השנה
חלקו דף גדול ל-4 חלקים, כל חלק מייצג עונה. הילדים יוצרים עץ בכל עונה באמצעות חומרים שונים:
- אביב: נייר קרפ ורוד/לבן לפריחה, עלים ירוקים מנייר
- קיץ: נייר ירוק כהה לעלווה עבה, פירות קטנים מפלסטלינה
- סתיו: עלים אמיתיים בצבעי כתום/אדום/צהוב, אפשר ליבש ולהדביק
- חורף: ענפים חשופים מגפרורים או מקלות ארטיק, טיפות גשם מנייר כסף
היצירה המוגמרת מראה את מחזור החיים של העץ לאורך השנה.
פיסול עץ תלת-ממדי
באמצעות בקבוקי פלסטיק, גלילי נייר טואלט, חוטי צמר, נייר קרפ וחומרים ממוחזרים נוספים, הילדים יכולים ליצור דגם תלת-ממדי של עץ. הבקבוק או גלילי הנייר משמשים כגזע, וניתן להוסיף ענפים מחוטי צמר או מקלות ארטיק, ועלים מנייר קרפ או בד.
אפשר להוסיף גם “שורשים” ו”אדמה” מנייר חום או פלסטלינה, וליצור סביבת חיים שלמה סביב העץ עם בעלי חיים קטנים.
ציור השתקפות “אני והעץ”
חלקו דף ציור לשניים. בחלק אחד, הילדים מציירים עץ כפי שהם רואים אותו מבחוץ. בחלק השני, הם מציירים את עצמם כעץ – איך הם מרגישים, מה הם רואים, על מה הם חושבים. פעילות זו מחזקת את היכולת לדמיין ולהיכנס לנקודת מבט אחרת.
ספר הצללים “סיפורו של עץ”
יצירת תיאטרון צלליות פשוט באמצעות קופסת נעליים. גוזרים את אחד מצדי הקופסה ומחליפים אותו בנייר אפייה או נייר שקוף. מצד שני, הילדים גוזרים צורות של עץ בעונות שונות, או דמויות שונות מהשיר. כאשר מאירים בפנס מאחורי הצורות, נוצרות צלליות על המסך. הילדים יכולים להציג את השיר באמצעות תיאטרון הצלליות שיצרו.
חיבור פעילות “איך זה להיות עץ” לתוכנית הלימודים
פעילות “איך זה להיות עץ” ניתנת לשילוב מצוין בתוכנית הלימודים בתחומי דעת שונים. אינטגרציה זו מעשירה את הלמידה ומאפשרת לילדים להבין את הקשרים בין תחומים שונים.
שילוב במקצוע שפה ואוריינות
השיר “איך זה להיות עץ” הוא נקודת פתיחה נהדרת לפיתוח מיומנויות שפה:
- לימוד דו-שיח ותקשורת דרך השיחה של הילד והעץ
- העשרת אוצר מילים דרך מילים ייחודיות בשיר
- כתיבה יוצרת – המשך השיר או כתיבת שיר דומה על צמח או בעל חיים אחר
- קריאה של ספרים נוספים העוסקים בעצים או בטבע
אפשר גם להשתמש בפלטפורמות דיגיטליות כמו Wordwall ליצירת פעילויות מילים ומשחקי אוריינות הקשורים לשיר.
שילוב במדעים וסביבה
השיר מזמן למידה מדעית על עצים ועל הטבע:
- למידה על מבנה העץ (שורשים, גזע, ענפים, עלים)
- הבנת תהליך הפוטוסינתזה ואיך עצים “נושמים”
- חקר מחזור החיים של העץ ועונות השנה
- הבנת החשיבות האקולוגית של עצים לסביבה ולבעלי החיים
אפשר לשלב תצפיות, ניסויים פשוטים (כמו גידול נבטים), או אפילו סיור לימודי ביער או בפארק.
שילוב באמנויות
היצירה האמנותית היא חלק אינטגרלי מהפעילות:
- יצירת עצים בטכניקות שונות (ציור, פיסול, קולאז’)
- המחזה של השיר בתנועה ובקול
- הלחנת מנגינה לשיר או ליווי השיר בכלי הקשה
- צילום עצים בסביבה ויצירת תערוכה כיתתית
שילוב בחינוך ערכי וחברתי
השיר והפעילות מזמנים שיח על ערכים חשובים:
- אחריות סביבתית ושמירה על הטבע
- פיתוח אמפתיה – היכולת לחוש ולהבין נקודת מבט אחרת
- הבנת הערך של סבלנות וצמיחה הדרגתית (כמו העץ)
- עבודת צוות בפרויקטים סביבתיים (כמו נטיעת עצים בקהילה)
התאמת פעילות “איך זה להיות עץ” לילדים עם צרכים מיוחדים
פעילות “איך זה להיות עץ” ניתנת להתאמה לילדים בעלי צרכים שונים, מה שהופך אותה לפעילות מכילה ונגישה. ההתאמות הנכונות יכולות להפוך את החוויה למשמעותית עבור כל ילד, ללא קשר ליכולותיו.
התאמות לילדים עם קשיי קשב וריכוז
לילדים המתמודדים עם קשיי קשב, כדאי לחלק את הפעילות לקטעים קצרים ולשלב תנועה:
- להקריא את השיר בחלקים קצרים עם הפסקות פעילות
- לשלב תנועות גוף המדגימות את מה שקורה בשיר
- להכין כרטיסיות ויזואליות שממחישות את השיר
- לאפשר עבודה בקבוצות קטנות או בזוגות
אפשר גם לשלב אלמנטים סנסוריים כמו מגע בקליפת עץ אמיתית, ריח עלים או הקשבה לרחש העלים בהקלטה, כדי לעזור לילדים להתחבר לחוויה באופן מוחשי.
התאמות לילדים עם מוגבלות פיזית
כאשר עובדים עם ילדים בעלי מוגבלויות פיזיות, חשוב להתאים את הפעילויות כך שכל ילד יוכל להשתתף:
- פעילות “להיות עץ” יכולה להיעשות בישיבה, עם תנועות ידיים בלבד
- בפעילויות יצירה, להציע חומרים שקל לעבוד איתם (למשל ספוגים במקום מכחולים דקים)
- לאפשר עבודה בזוגות, כך שילד אחד עוזר לשני
- שימוש בטכנולוגיה מסייעת כמו אפליקציות ציור במחשב או טאבלט
התאמות לילדים עם לקויות למידה
לילדים עם לקויות למידה, חשוב להנגיש את הטקסט ואת ההוראות:
- שימוש בגופן גדול וברור בדפים המודפסים
- הקראה של השיר בקצב איטי ועם הדגשות
- שימוש באיורים וסמלים שמלווים את הטקסט
- מתן הוראות פשוטות וקצרות, שלב אחרי שלב
- הארכת זמן לביצוע משימות
התאמות לילדים על הספקטרום האוטיסטי
לילדים על הרצף האוטיסטי, המבנה והצפי הברורים הם מפתח להצלחה:
- הכנה מראש – לספר מה הולך לקרות בפעילות
- הצגת לוח זמנים ויזואלי של שלבי הפעילות
- מתן אפשרות ל”פסק זמן” אם הפעילות מציפה מדי
- התחשבות ברגישויות סנסוריות (למשל, לא לחייב מגע במרקמים לא נעימים)
- אפשרות לעבודה אינדיבידואלית לצד העבודה הקבוצתית
טיפים להורים: כיצד להמשיך את חוויית “איך זה להיות עץ” בבית
פעילות “איך זה להיות עץ” אינה צריכה להסתיים בכיתה או בגן. הורים יכולים להמשיך ולהעשיר את החוויה בבית, ובכך לחזק את הלמידה ואת הקשר המשפחתי.
קריאה משותפת והרחבת השיח
קריאה משותפת של השיר בבית יכולה להוות הזדמנות לשיחה מעמיקה:
- שאלו את הילד מה הוא אוהב בשיר
- דברו על עצים שהילד מכיר בסביבת הבית
- שאלו את הילד איך לדעתו מרגיש העץ בגינה שלכם או בפארק הקרוב
- חפשו יחד ספרים נוספים שעוסקים בעצים או בטבע
אפשר גם לצפות יחד בסרטון הקראת השיר בYouTube ולשיר יחד.
פעילויות טבע משפחתיות
השיר מזמין להתחבר לטבע באופן פעיל:
- טיול משפחתי ביער או בפארק עם התמקדות בעצים שונים
- יצירת אוסף עלים מעצים שונים ויצירת הרבריום (אוסף עלים מיובשים)
- נטיעת עץ או צמח בגינה הביתית או בעציץ
- ביקור בגן בוטני או בפארק עם מגוון רחב של עצים
כמו שהשיר מסתיים במילים: “והלכתי אל גני. ונטעתי לי עץ. מול חלוני”, אפשר להגשים את האמירה הזו ממש! נטיעת עץ קטן או צמח היא דרך מצוינת לחבר בין השיר למציאות.
יצירה משפחתית
יצירה משותפת מחזקת את החוויה ומשאירה מזכרת מוחשית:
- יצירת “עץ משפחתי” אמנותי, שבו כל בן משפחה מוסיף חלק
- פרויקט צילום של עצים בסביבתכם ויצירת אלבום או קולאז’
- בישול שכולל פירות עצים (עוגת תפוחים, סלט פירות וכו’)
- יצירת “יומן עץ” משפחתי, בו אתם עוקבים אחר עץ מסוים לאורך השנה
מעורבות סביבתית
השיר יכול להיות השראה לפעילות סביבתית משמעותית:
- הצטרפות ליוזמת נטיעות קהילתית
- התנדבות משפחתית בשמורת טבע או פארק
- יצירת גינה קהילתית או בית גידול לציפורים בחצר
- למידה יחד על שמירת הסביבה וצמצום טביעת הרגל האקולוגית
סיכום: החשיבות החינוכית של פעילות “איך זה להיות עץ”
פעילות “איך זה להיות עץ” היא הרבה יותר מסתם שיר ילדים. היא מהווה כלי חינוכי עוצמתי המשלב ערכים, ידע, יצירתיות ואמפתיה. באמצעות הפעילות, ילדים לומדים להתבונן בעולם מנקודת מבט אחרת, להעריך את הטבע, ולהבין את הקשר העמוק בינינו לבין הסביבה.
השיר של דתיה בן דור פותח צוהר קסום אל עולם העצים ומזמין אותנו להאט, להקשיב ולהתפעל. בעולם דיגיטלי מהיר, זוהי הזדמנות יקרת ערך לחבר ילדים אל הטבע ואל היופי שסביבנו. ההבנה שלכל יצור בטבע יש תפקיד וערך היא שיעור חשוב שילדים לוקחים איתם הלאה בחיים.
אנו מזמינים אתכם, מורים, גננות והורים, להשתמש ברעיונות שהצגנו כאן ולהתאים אותם לצרכים הייחודיים של הילדים שלכם. פעילות “איך זה להיות עץ” היא מתנה של סקרנות, יצירתיות ואהבת הטבע שתלווה את הילדים שנים רבות.
שאלות נפוצות בנושא איך זה להיות עץ פעילות
למי מתאימה פעילות “איך זה להיות עץ”?
פעילות “איך זה להיות עץ” מתאימה במיוחד לילדי גן וילדי בית ספר יסודי (גילאי 3-10). הפעילות ניתנת להתאמה לגילאים שונים, כאשר לילדים צעירים מתמקדים בחוויה החושית והמשחקית, ולילדים בוגרים יותר מעמיקים בהיבטים האקולוגיים והערכיים. הפעילות מתאימה גם לילדים עם צרכים מיוחדים, עם התאמות מתאימות.
מה הם היתרונות החינוכיים של פעילות “איך זה להיות עץ”?
היתרונות החינוכיים של הפעילות הם רבים ומגוונים: פיתוח אמפתיה ויכולת לראות את העולם מנקודת מבט אחרת, העשרת אוצר מילים ושיפור מיומנויות שפה, חיזוק הקשר לטבע ופיתוח מודעות סביבתית, עידוד יצירתיות ודמיון, פיתוח יכולת התבוננות והקשבה, והבנה של מערכות אקולוגיות ותפקוד הטבע.
כיצד אפשר להתאים את פעילות “איך זה להיות עץ” לילדים בגיל הרך?
עבור ילדי הגיל הרך (3-6), מומלץ להתמקד בחוויה החושית והמשחקית. אפשר להקריא את השיר בדרמטיות ולשלב תנועות גוף פשוטות (להיות עץ עם הידיים כענפים), לצאת לחצר ולחוש עצים אמיתיים, לשלב יצירה פשוטה כמו הדבקת עלים על נייר או ציור של עץ, ולשחק משחקי דמיון כמו “מה רואה העץ שלי”. החוויה צריכה להיות משחקית ומהנה.
איך אפשר לשלב את פעילות “איך זה להיות עץ” בלימודי מדעים?
השיר “איך זה להיות עץ” משתלב היטב בלימודי מדעים ומהווה נקודת פתיחה ללמידה על עצים ומערכות אקולוגיות. אפשר לחקור את מבנה העץ (שורשים, גזע, ענפים, עלים), ללמוד על תהליך הפוטוסינתזה ואיך עצים “נושמים”, לחקור מחזור החיים של העץ ועונות השנה, לסקור את מגוון המינים של עצים בישראל, ולדון בחשיבות האקולוגית של עצים לאיזון הסביבתי ולמגוון בעלי החיים.
האם יש חומרי עזר מוכנים לפעילות “איך זה להיות עץ”?
כן, קיימים חומרי עזר רבים לפעילות זו. ניתן למצוא את השיר המולחן ביוטיוב, דפי עבודה מוכנים באתר “פונונה” ובאתר “לב לדעת”, פעילויות אינטראקטיביות באתר Wordwall, מערכי שיעור מוכנים באתרי חינוך כמו “בני עקיבא”, וסרטוני הדרכה במרחב הפדגוגי של משרד החינוך. מומלץ גם לבקר בספריות ילדים, שם ניתן למצוא ספרים העוסקים בעצים ובטבע, שיכולים להשלים את הפעילות.
כיצד אפשר להעריך את ההצלחה של פעילות “איך זה להיות עץ”?
הערכת הצלחת הפעילות יכולה להיעשות במספר דרכים. ניתן לבקש מהילדים לצייר או לכתוב (בהתאם לגיל) את מה שהם למדו על עצים. אפשר לערוך שיחת סיכום שבה הילדים משתפים תובנות ורגשות. אפשר גם לעקוב אחר שינויים בהתנהגות – האם הילדים מגלים יותר התעניינות בעצים ובטבע? האם הם משתמשים במילים חדשות שלמדו? האם הם מביעים רגשות אמפתיה כלפי יצורים אחרים? שינויים אלה מעידים על הטמעה עמוקה של ערכי הפעילות.
האם פעילות “איך זה להיות עץ” מתאימה לעבודה בקבוצות?
כן, הפעילות מתאימה מאוד לעבודה בקבוצות. אפשר לחלק את הכיתה לקבוצות קטנות ולתת לכל קבוצה משימה שונה – קבוצה אחת יכולה ליצור פוסטר על חשיבות העצים, קבוצה אחרת יכולה להמחיז קטע מהשיר, קבוצה שלישית יכולה לתכנן “טיפול” בעץ בחצר בית הספר. בסוף הפעילות, כל קבוצה מציגה את עבודתה בפני הכיתה. עבודה בקבוצות מעודדת שיתוף פעולה, תקשורת וכבוד הדדי, ומאפשרת לכל ילד לתרום בדרכו הייחודית.