איך דוד הרג את גוליית – הסיפור המלא מאחורי הקרב המפורסם בתנ”ך
סיפור המפגש בין דוד הצעיר לענק הפלישתי גוליית הוא אחד הסיפורים המפורסמים והמשפיעים ביותר בתנ”ך. סיפור זה מהווה דוגמה קלאסית למאבק בין החלש לחזק, כאשר דוד, נער רועה צאן צעיר, מתייצב מול לוחם ענק ומנוסה. האירוע המתואר בספר שמואל א’ פרק י”ז מהווה נקודת מפנה בחייו של דוד, ומסמל את תחילת דרכו אל המלוכה. המאמר שלפנינו יחשוף בפרוטרוט את האירועים שהובילו לעימות הדרמטי, את השיטה המפתיעה בה השתמש דוד להביס את גוליית, את המשמעויות הרוחניות והסמליות של הקרב ואת השפעתו ארוכת הטווח על ההיסטוריה היהודית. נבחן את הסיפור מזוויות שונות ונתעמק בפרטים שהפכו אותו לסמל של תקווה ואמונה לדורות.
הרקע למפגש בין דוד וגוליית – המתח בין ישראל ופלישתים
הסיפור של דוד וגוליית מתרחש בתקופה מתוחה ביותר בין העם הישראלי והפלישתים. שאול המלך ניצב בראש צבא ישראל כאשר תגרת האיומים התפתחה בעמק האלה.
הפלישתים, שהתמקמו על הר אחד, מול צבא ישראל שהתמקם על הר נגדי, שלחו את הלוחם גוליית כנציגם. גוליית היה ענק פלישתי – גובהו המדויק שנוי במחלוקת בין הפרשנים, אך על פי הכתוב היה גובהו “שש אמות וזרת”, כלומר כשלושה מטרים.
במשך ארבעים יום יצא גוליית פעמיים ביום, בבוקר ובערב, וחירף את מערכות ישראל. הוא קרא תיגר על העם היהודי וביקש שישלחו איש אחד להילחם בו, במקום לערוך קרב כללי בין הצבאות.
ההצעה של גוליית הייתה פשוטה ואכזרית: אם ינצח נציג ישראל את גוליית, יהיו הפלישתים לעבדי ישראל. אך אם גוליית ינצח, יהיו בני ישראל לעבדים לפלישתים.
המלך שאול וכל ישראל שמעו את דברי הפלישתי ונבהלו מאוד. לא נמצא אדם אחד שהסכים לקבל את האתגר ולצאת להילחם בענק המאיים. הפחד שיתק את הלוחמים המנוסים ביותר.
הגעתו של דוד לשדה הקרב – משליחות פשוטה למפגש גורלי
בזמן שחיילי צבא ישראל התמודדו עם האיום של גוליית, דוד הצעיר רעה את צאן אביו בבית לחם. שלושת אחיו הגדולים היו במערכה עם שאול.
ישי, אביו של דוד, שלח אותו עם מזון עבור אחיו ומתנה למפקדם. המשימה נראתה פשוטה – להביא אספקה ולחזור עם דרישת שלום מהאחים.
דוד הגיע למחנה ישראל בדיוק כשגוליית יצא לחרף את מערכות ישראל. בניגוד ללוחמים המנוסים, דוד שמע את דברי הפלישתי ותגובתו הייתה שונה לחלוטין.
במקום פחד, דוד חש זעם וקינאות לכבוד האלוהים. הוא שאל את האנשים שעמדו לידו: “מי הפלישתי הערל הזה כי חרף מערכות אלוהים חיים?” דוד ראה בהתנהגות גוליית חילול השם.
אנשי המחנה סיפרו לדוד על ההבטחה של המלך שאול – מי שיכה את גוליית יזכה בעושר גדול, בבת המלך לאישה ובפטור ממסים למשפחתו. למרות הפיתוי, איש לא העז להתמודד עם הענק.
אליאב, אחיו הבכור של דוד, כעס על נוכחותו במחנה והאשים אותו בהזנחת הצאן ובהתרברבות. אך דוד לא נרתע. הוא המשיך לשאול על הפלישתי ועל ההבטחות למי שינצח אותו.
התנדבותו של דוד להילחם בגוליית – אומץ לב או ביטחון באלוהים?
דברי דוד הגיעו לאוזני המלך שאול, שציווה להביאו אליו. בעמדו לפני המלך, הפגין דוד ביטחון מפתיע ואמר: “אל יפול לב אדם עליו, עבדך ילך ונלחם עם הפלישתי הזה”.
שאול המלך ניסה להניא את דוד מכוונתו. הוא הזכיר לו שהוא רק נער, בעוד גוליית הוא איש מלחמה מנעוריו. המלך לא ראה סיכוי ממשי לניצחון.
בתגובה, סיפר דוד לשאול על ניסיונו כרועה צאן. הוא תיאר כיצד הציל את צאן אביו מאריה ומדוב, והרגם בידיו. דוד הסביר שהוא תופס את גוליית כאחת מהחיות הטורפות הללו.
בדבריו הביע דוד אמונה עמוקה: “ה’ אשר הצילני מיד הארי ומיד הדוב הוא יצילני מיד הפלישתי הזה”. עבור דוד, הקרב לא היה עניין של כוח פיזי, אלא של התערבות אלוהית.
שאול, ששמע את דברי האמונה של דוד, הסכים לבסוף ואמר: “לך וה’ יהיה עמך”. המלך אף ניסה להלביש את דוד בשריונו ולחבוש לראשו כובע נחושת.
אולם, דוד ניסה ללכת עם השריון והרגיש שאינו יכול לנוע בחופשיות. הוא החליט להסיר את השריון והמדים המלכותיים, ולהתמודד עם גוליית בדרכו שלו.
ההחלטה של דוד להילחם בגוליית בדרך בה הוא רגיל מלמדת על חכמתו. הוא הבין שעליו להשתמש ביתרונותיו ולא לחקות את סגנון הלחימה של גוליית.
הכנת הנשק – חמישה חלוקי אבנים וקלע כנגד שריון וחנית
לאחר שהסיר את שריונו של שאול, לקח דוד את מקלו בידו ובחר חמישה חלוקי אבנים חלקים מהנחל. הוא שם אותם בכלי הרועים שהיה לו, בילקוט, והקלע היה בידו.
בחירת הנשק של דוד מלמדת על אסטרטגיה חכמה. הקלע היה כלי שהיה שגור בידיו כרועה צאן, שהשתמש בו להרחיק חיות טורפות מהעדר. זה היה הכלי שבו היה מיומן ביותר.
חלוקי האבנים החלקים נבחרו בקפידה. אבנים חלקות עפות טוב יותר ובמסלול יציב יותר מאבנים מחוספסות. דוד ידע בדיוק מה הוא עושה.
לעומת הציוד המינימלי של דוד, גוליית היה מצויד בשריון קשקשים כבד, כובע נחושת, מגן, חנית עם להב ברזל ענקי וחרב. משקל שריון הקשקשים לבדו היה חמשת אלפים שקלים.
הניגוד בין הצעיר הקל והזריז לבין הלוחם הכבד והמסורבל יצר יתרון אסטרטגי עבור דוד, אף שהדבר לא היה ברור לצופים.
לפי מקורות מסוימים, דוד בחר דווקא חמישה חלוקי אבנים כנגד גוליית וארבעת אחיו, שאף הם היו ענקים. הוא התכונן לא רק לקרב אחד, אלא לאפשרות של קרבות נוספים.
הדו-קרב המכריע – אמונה מול גאווה וכוח
כאשר דוד התקרב אל גוליית, הפלישתי הביט בו בבוז. הוא ראה נער אדמוני ויפה מראה, לא לוחם מצויד ומנוסה. גוליית חש מושפל שישראל שלחו נער כזה להילחם בו.
גוליית קילל את דוד באלוהיו ואיים עליו: “לכה אלי ואתנה את בשרך לעוף השמיים ולבהמת השדה”. האיום הגלוי לא הפחיד את דוד.
תשובתו של דוד לגוליית מהווה הצהרת אמונה רבת עוצמה:
“אתה בא אלי בחרב ובחנית ובכידון, ואנכי בא אליך בשם ה’ צבאות, אלוהי מערכות ישראל אשר חרפת. היום הזה יסגרך ה’ בידי והכיתיך והסרותי את ראשך מעליך… וידעו כל הארץ כי יש אלוהים לישראל. וידעו כל הקהל הזה כי לא בחרב ובחנית יהושיע ה’, כי לה’ המלחמה והוא יתן אתכם בידנו.”
דוד הבהיר שאין זה קרב בין שני לוחמים אלא משפט אלוהי. עבורו, הקרב היה על קידוש ה’ – הוכחה לכל העמים שאלוהי ישראל הוא האלוהים האמיתי והכל-יכול.
כאשר גוליית התקרב אליו, דוד רץ לקראתו במהירות. הוא הכניס ידו לכליו, לקח משם אבן אחת, קלע וקלע בה בדיוק אל מצחו של גוליית.
האבן חדרה למצחו של הפלישתי, והוא נפל על פניו ארצה. מכה אחת מדויקת הספיקה להפיל את הענק המאיים.
רגע ההכרעה – איך הפיל דוד את גוליית באבן ובקלע
הישג הקליעה של דוד מעורר התפעלות. פגיעה מדויקת במצח של נקודה קטנה יחסית, תוך כדי תנועה, מעידה על רמת מיומנות גבוהה מאוד.
חשוב להבין שהקלע בתקופה זו לא היה צעצוע, אלא כלי נשק מסוכן. בידיים מיומנות, אבן הנורית מקלע יכולה להגיע למהירות של מעל 100 קמ”ש ולייצר פגיעה קטלנית.
על פי המתואר בתנ”ך, האבן חדרה למצחו של גוליית. זה מרמז שייתכן וגוליית לא חבש את כובע הנחושת שלו בזמן הקרב, או שהיה פער בין הכובע למצח.
מחקרים רפואיים מודרניים מעריכים שפגיעה כזאת במצח גרמה לדימום מוחי קטלני. גם אם גוליית לא מת מיד, הוא איבד את ההכרה ונפל ארצה.
לפי פרשנות מעניינת, הסיבה שדוד בחר דווקא בקלע ואבנים היא שהמרחק בין המחנות היה גדול, ולא היה ביכולתו להגיע לגוליית עם חרב או חנית מבלי להיפגע. בנוסף, מיומנותו בקלע איפשרה לו לפגוע בגוליית ממרחק בטוח.
כריתת ראשו של גוליית – השלמת הניצחון
לאחר שגוליית נפל, דוד לא הסתפק בכך. הוא רץ אל הפלישתי הנפול ועמד עליו. אולם, לדוד לא היה נשק משלו להשלים את המלאכה.
הכתוב מספר: “ויקח את חרבו וישלפה מתערה ויְמֹתְתֵהוּ ויכרת בה את ראשו”. דוד השתמש בחרבו של גוליית עצמו כדי לכרות את ראשו.
מעשה זה היה חשוב ביותר מבחינה מעשית וסמלית:
- הוא וידא את מותו של הלוחם הפלישתי
- הוא יצר הוכחה מוחשית לניצחונו
- הוא השפיל את הפלישתים בכך שהפך את נשקו של גיבורם נגדו
השימוש של דוד בחרבו של גוליית מזכיר את דברי גוליית עצמו, שאיים לתת את בשר דוד לעוף השמיים. במקום זאת, גוליית נפל בחרבו שלו.
חשוב לציין שלפי התנ”ך, דוד לקח את ראשו של גוליית וכליו כשלל. את הראש הביא לירושלים (מאוחר יותר, לאחר כיבושה), ואת כליו שם באוהלו.
לפי חלק מהפרשנים, ראשו של גוליית הובא לירושלים רק שנים רבות לאחר המעשה, כסמל לניצחון ולגדולת דוד, אך זאת לא מוזכר במפורש בתנ”ך.
תוצאות הקרב – בריחת הפלישתים והכרת ישראל בדוד
השפעת הקרב בין דוד וגוליית הייתה מיידית ומרחיקת לכת. כאשר ראו הפלישתים שגיבורם מת, ננגפו רוחותיהם והם נסו במנוסת בהלה.
אנשי ישראל ויהודה הריעו ורדפו אחרי הפלישתים הנסוגים. הם הכו בהם מכה גדולה, ואף שדדו את מחנה הפלישתים.
ניצחון דוד צרב בתודעת העם את דמותו כגיבור ומושיע. מרגע זה ואילך, החל דוד לתפוס מקום מרכזי בחצר המלוכה ובתודעת העם.
אבנר, שר הצבא, הביא את דוד לפני שאול כשראשו של גוליית בידו. המלך שאל אותו: “בן מי אתה הנער?” ודוד השיב בענווה: “בן עבדך ישי בית הלחמי”.
מעניין לציין שמיד לאחר מכן, נקשרה נפש יהונתן בן שאול בנפש דוד. יהונתן נתן לדוד את מעילו, מדיו, חרבו, קשתו וחגורתו – מעשה סמלי של העברת המלוכה.
מסופר בהמשך שכאשר חזרו הלוחמים, יצאו הנשים מכל ערי ישראל לקראתם בשירה ובמחולות, וקראו: “הכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו”. שיר זה העלה את חמתו של שאול והפך את היחסים בינו לבין דוד.
המשמעות הרוחנית והסמלית של ניצחון דוד על גוליית
סיפור דוד וגוליית חורג מגבולות העימות הצבאי הפשוט. הוא טעון במשמעויות רוחניות עמוקות שהפכו אותו לסמל נצחי של ניצחון האמונה על הכוח הגס.
מבחינה רוחנית, הקרב מייצג את הרעיון שהאמונה באלוהים חזקה יותר מכל כוח ארצי. דוד הדגיש שהוא בא “בשם ה’ צבאות”, בעוד גוליית בטח בכוחו הפיזי ובנשקו.
על פי מקורות קבליים, המלחמה בין דוד וגוליית הייתה למעשה מלחמה על “קריאת שמע” – על הצהרת האמונה המונותאיסטית של עם ישראל ב”ה’ אחד”. דוד ייצג את האמונה הטהורה, בעוד גוליית סימל את כוחות העבודה הזרה.
בהיבט הלאומי, הקרב סימל את יכולתו של עם ישראל הקטן להתמודד עם אויבים חזקים וגדולים בהרבה. זהו מסר של תקווה שליווה את העם היהודי לאורך הדורות.
מבחינה ערכית, הסיפור מלמד על כוחה של הענווה מול הגאווה. גוליית התרברב בכוחו וזלזל בדוד, ואילו דוד הדגיש שהניצחון הוא של האלוהים, לא שלו.
התובנות הללו הפכו את סיפור דוד וגוליית לאחד הסיפורים המשפיעים ביותר בתנ”ך, עם הדהודים תרבותיים שחורגים הרבה מעבר לעולם היהודי.
אסטרטגיה וחכמה צבאית בקרב דוד וגוליית
מעבר לפן האמוני והרוחני, הקרב בין דוד לגוליית מדגים עקרונות אסטרטגיים חכמים. דוד נקט בגישה שניצלה את חולשותיו של היריב.
במקום להתעמת עם גוליית בקרב פנים אל פנים, דוד בחר להילחם מטווח. הוא ניצל את זריזותו ומיומנותו בקלע, כנגד הכבדות והאיטיות של הענק המשוריין.
דוד גם פגע בנקודה הפגיעה ביותר של גוליית – ראשו. אף שגופו היה מוגן בשריון כבד, פניו היו חשופות יחסית.
החלטתו של דוד להסיר את שריונו של שאול ולהילחם בבגדיו הרגילים הייתה נכונה מבחינה טקטית. היא איפשרה לו לנוע בחופשיות ובמהירות, דבר חיוני עבור אסטרטגיית הפגע-וברח שלו.
מומחים צבאיים מודרניים רואים בקרב דוג׳מא קלאסית לניצחון של כוח קטן וחכם על יריב חזק וגדול יותר. זוהי דוגמה לאסימטריה בלחימה, כאשר הצד החלש יותר מוצא דרכים יצירתיות להתמודד עם היתרון הכמותי או הטכנולוגי של האויב.
- שימוש ביתרונות יחסיים (מיומנות בקלע, זריזות)
- זיהוי חולשות האויב (ראש חשוף, איטיות)
- בחירת כלי הנשק המתאימים (קלע ואבנים במקום חרב וחנית)
- היתרון הפסיכולוגי (ביטחון עצמי ואמונה מול יהירות)
העקרונות הללו רלוונטיים גם לאסטרטגיה צבאית מודרנית, ומדגישים את האמת הנצחית שחכמה וזריזות יכולות להתגבר על כוח גס.
דוד וגוליית בתרבות ובאמנות – השפעה ארוכת טווח
סיפור דוד וגוליית הותיר חותם עמוק על התרבות העולמית. הוא מהווה סמל תרבותי אוניברסלי למאבק בין החלש לחזק, והשראה לאינספור יצירות אמנות.
באמנות החזותית, אחת היצירות המפורסמות ביותר היא פסלו של מיכלאנג’לו “דוד”, המתאר את הרגע לפני הקרב. יצירות מפורסמות נוספות כוללות את הציור “דוד עם ראש גוליית” של קאראווג’ו ואת פסלו של ברניני.
באומנות ימי הביניים, מופיע דוד נושא חרב ביד אחת וראשו של גוליית ביד השנייה, כפי שנראה בכתבי יד מהמאה ה-13. דמותו של דוד נתפסת כסמל למלכות ולהתגברות על כוחות הרשע.
בספרות ובשירה, הפך הביטוי “דוד וגוליית” למטאפורה נפוצה למצבים בהם כוח קטן מתמודד עם יריב גדול וחזק ממנו. הסיפור משמש השראה גם בספרות הילדים ככלי להעברת מסרים של אומץ, אמונה והתגברות על קשיים.
בעידן המודרני, מושג “אפקט דוד וגוליית” משמש בתחומים רבים:
- בעסקים – להתמודדות של חברות קטנות עם תאגידי ענק
- בספורט – לניצחונות של קבוצות חלשות על פני קבוצות חזקות
- בפוליטיקה – למאבקים של תנועות עממיות מול ממשלות חזקות
סיפור דוד וגוליית ממשיך לספק השראה ותקווה, ומדגים כיצד סיפור עתיק יכול לשאת משמעות רלוונטית לדורות רבים.
דוד אחרי הניצחון – ההשלכות על חייו ועל עתידו כמלך
ניצחונו של דוד על גוליית סלל את דרכו אל המלוכה, אך הדרך הייתה ארוכה ומלאת מהמורות. המעשה הגבורי שינה את חייו באופן דרמטי.
מיד לאחר הקרב, הפך דוד לגיבור לאומי. הוא התקבל לשירות בבית המלך ומונה למפקד על אנשי המלחמה. הצלחותיו בקרבות הביאו לו אהדה רבה בקרב העם.
אולם, תהילתו עוררה את קנאתו של שאול המלך, שראה בו איום על מעמדו. במיוחד לאחר ששמע את הנשים שרות “הכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו”, החל שאול לחשוש מדוד.
בהמשך, נאלץ דוד לברוח מפני שאול שניסה להורגו. הוא בילה שנים רבות כנרדף במדבר יהודה ובארצות נכר, עד שלבסוף הגיע למלוכה לאחר מות שאול.
דוד לקח את כליו של גוליית כמזכרת וסמל. חרבו של גוליית נשמרה בקודש בנוב, ולאחר מכן דוד השתמש בה כשנאלץ לברוח מפני שאול. זהו סמל חזק לכך שכליו של האויב הפכו עבורו לכלי הצלה.
כמלך, זכר דוד את לקחי הקרב עם גוליית. הוא נשא תפילות רבות שבהן הודה לאלוהים על הצלתו מאויביו, והדגיש תמיד שניצחונותיו הם בחסד האל ולא בכוחו שלו.
הקרב עם גוליית היווה נקודת מפנה מכוננת בסיפור חייו של דוד, וסיפק לו לקחים שליוו אותו במהלך שנות מלכותו הארוכות.
סיכום – לקחים נצחיים מקרב דוד וגוליית
סיפור דוד וגוליית, על אף שהתרחש לפני אלפי שנים, טומן בחובו לקחים בעלי משמעות עמוקה ונצחית. המפגש הדרמטי בין הנער הקטן לענק המאיים מלמד אותנו שאמונה, תושייה ואומץ לב יכולים לנצח כוח פיזי ועוצמה חומרית.
דוד ניצח לא רק בזכות כישרונו ומיומנותו בקלע, אלא בעיקר הודות לביטחונו המוחלט בצדקת דרכו ובסיוע האלוהי. ניצחונו מסמל את ניצחון הרוח על החומר, האיכות על הכמות, והאמונה על היהירות. ככזה, הסיפור ממשיך להאיר את דרכנו גם היום, מזכיר לנו שלעתים דווקא החלש, המצויד באמונה ובחכמה, הוא שינצח את החזק המסתמך על כוחו בלבד.
שאלות נפוצות על איך דוד הרג את גוליית
באיזה נשק השתמש דוד כדי להרוג את גוליית?
דוד השתמש בקלע ובאבן כדי להפיל את גוליית, ולאחר מכן כרת את ראשו באמצעות חרבו של גוליית עצמו. הקלע היה כלי שבו היה מיומן מאוד מימי היותו רועה צאן, והוא פגע בדיוק במצחו של גוליית.
מה היה גובהו של גוליית?
על פי המתואר בתנ”ך, גובהו של גוליית היה “שש אמות וזרת”, שמתורגם בדרך כלל לכשלושה מטרים. עם זאת, ישנן מחלוקות בין חוקרים והערכות שונות, חלקן מציעות גובה של כ-2 מטרים, שעדיין היה גבוה מאוד לתקופה ההיא.
מדוע סירב דוד להשתמש בשריון שהציע לו שאול?
דוד ניסה ללכת עם השריון של שאול אך הרגיש שאינו יכול לנוע בחופשיות עמו כי לא היה מורגל בו. הוא העדיף להילחם בדרך שהכיר והיה מיומן בה, ללא שריון כבד שיגביל את תנועתו. זוהי דוגמה לחכמתו הטקטית של דוד, שהעדיף זריזות וניידות על פני הגנה.
כמה ימים עמד גוליית וחירף את צבא ישראל?
על פי המתואר בתנ”ך, גוליית עמד וחירף את מערכות ישראל במשך ארבעים יום, בבוקר ובערב. בכל פעם יצא וקרא תיגר על העם היהודי, דרש שישלחו איש אחד להילחם בו, ואיש מצבא ישראל לא העז לקבל את האתגר עד להגעתו של דוד.
מה עשה דוד עם ראשו של גוליית לאחר שהרג אותו?
דוד לקח את ראשו של גוליית ואת כליו כשלל. לפי התנ”ך, את הראש הביא לירושלים, אך ככל הנראה זה היה רק לאחר שכבש אותה שנים מאוחר יותר, כשהפך למלך. את כלי המלחמה של גוליית שם דוד באוהלו, וחרבו של גוליית נשמרה לאחר מכן במשכן בנוב.
מדוע בחר דוד דווקא חמישה חלוקי אבנים ולא אחד או שניים?
לפי חלק מהפרשנויות, דוד בחר חמישה חלוקי אבנים כנגד גוליית וארבעת אחיו, שאף הם היו ענקים. הוא התכונן לאפשרות שיצטרך להילחם גם בהם. פרשנות אחרת מציעה שדוד רצה להיות מוכן למספר ניסיונות קליעה, אם הראשונים יחטיאו את המטרה.
מה הייתה ההבטחה של שאול למי שינצח את גוליית?
שאול הבטיח שמי שינצח את גוליית יזכה בשלושה דברים: עושר גדול, בתו של המלך לאישה (דוד אכן נישא לאחר מכן למיכל בת שאול), ופטור ממסים עבור בית אביו. למרות הפיתוי הגדול בהבטחות אלה, רק דוד העז להתמודד עם הענק הפלישתי.
מדוע התעורר מתח בין שאול לדוד לאחר ניצחונו על גוליית?
המתח בין שאול לדוד התעורר בעיקר לאחר שהנשים יצאו לקראת הלוחמים בשירה ובמחולות, ותיארו את הצלחותיהם: “הכה שאול באלפיו ודוד ברבבותיו”. שאול פירש זאת כאיום על מלכותו וכרמז שדוד ראוי יותר למלוכה ממנו. מאותו רגע החל שאול לחשוד בדוד ולראות בו מתחרה.
האם יש ראיות ארכיאולוגיות לקרב בין דוד לגוליית?
אין ראיות ארכיאולוגיות ישירות שמאשרות את הקרב בין דוד וגוליית. עם זאת, יש ממצאים ארכיאולוגיים מהתקופה המתוארת שמאשרים את הנוכחות הפלישתית באזור ואת העימותים בין העמים. חוקרים מסוימים רואים בסיפור ייצוג של מאבק היסטורי רחב יותר בין ישראל לפלישתים בתקופה זו.
מהי המשמעות הסמלית של ניצחון דוד על גוליית בתרבות היהודית?
בתרבות היהודית, ניצחון דוד על גוליית מסמל מספר רעיונות מרכזיים: אמונה באלוהים מעל לכוח פיזי, ניצחון של “איכות” על “כמות”, ניצחון הענווה על הגאווה, ויכולתו של עם ישראל הקטן לשרוד ולהתגבר על אויבים חזקים בהרבה. הוא משמש כמקור השראה לתקווה ולאמונה ביכולת להתגבר על קשיים שנראים בלתי אפשריים.